Okkultismissa eri healing- eli
parantamismetodeja on aina ollut mahdollista opiskella ja hankkia kurssien,
opettajien ja muiden välikäsien kautta. New age-liikkeessä tämän tyyppiset
vaihtoehtohoitajat, kansanparantajat ja henkiparantajat ovat aina olleet varsin
kysyttyjä palveluntarjoajia.
Uudestisyntyneet Jumalan lapset eivät muiden
ihmisten välittämiä voiteluita, valtuutuksia tai kursseja tarvitse, voidaksemme
olla mukana Jumalan parantamistyössä, sillä raamatun mukaan kuka tahansa uskova
on oikeutettu rukoilemaan Jumalaa, jotta hän parantaisi sairaan pyynnöstämme.
Parantamisen ja terveeksitekemisen armolahjojakin saamme jokainen anoa suoraan
Jumalalta. Niin armolahjojen antajana kuin sairaan parantajanakin toimii aina
Jumala itse. Hän itse päättää, ketkä hänen kätensä kautta paranevat, sillä hän
armahtaa, kenet tahtoo. Vaikka me itse tahtoisimme kuinka paljon tahansa,
paranemistapahtumatkaan eivät pohjimmiltaan ole omassa vallassamme. (Room. 9:16)
Tautien ja vaivojen kohdalla on hyvä muistaa,
että myös sairaudet ja vammat voivat joskus palvella Jumalan omia
tarkoitusperiä, vaikka me emme niitä sellaisiksi ymmärtäisikään. Yleensä
hakeudumme Jumalan seuraan haluttomammin, jos elämämme sujuu mutkattomasti.
Siksi terveyden menetys voi olla eräs Jumalan keino vetää meitä lähemmäksi
itseään, sillä tavallisesti sairaus pysäyttää meidät ja saa meidät pohtimaan
asioita syvällisemmin.
Toisin kuin jotkut väittävät, Jeesuskaan ei
ollut mikään maata kiertelevä ”parannusautomaatti”, joka olisi tehnyt kaikki
kohtaamansa sairaat terveiksi. Hän kyllä paransi usein ja monia, mutta välillä
hänkin vetäytyi pois, vaikka ihmiset tulivatkin hänen luokseen vaivojensa
kanssa. (Luuk. 5:15-16)
Oma tai toisen ihmisen sairaus voi myös
paljastaa meistä ja Jumala-suhteestamme tärkeitä asioita. Se voi muun muassa
osoittaa, mihin elämässämme todella uskomme, turvaamme ja luotamme. Kun
kuningas Aasa sairastui jaloistaan ja tauti yltyi hyvin kovaksi, hän ei
siltikään etsinyt Herraa, vaan lääkäreitä. (2. Aikak. 16:12)
Kun sairaus iskee ja jäämme ilman parannusta,
on luonnollista, että myös syytökset saapuvat sen myötä. Haluamme tietää
sairaudelle syyn ja etsiä sille syntipukkia. Alamme syyttää joko itseämme,
toisiamme, pahuuden henkiolentoja tai Jumalaa.
Toisinaan sairaus voikin olla
tottelemattomuuden tai synnin seurausta ja Jumalan omaa ojennusta ihmisen
elämässä. Silloinkaan emme saisi lyödä sairaaseen omaa ”Kainin merkkiämme”,
sillä Herra ei koskaan vaivaa eikä murehduta ketään sydämensä halusta. Jos hän
on saattanut jonkun murheelliseksi, hän myös osoittaa laupeutta suuressa
armossansa. (Val.v. 3:32-33) Sillä hän
haavoittaa, ja hän sitoo; lyö murskaksi, mutta hänen kätensä myös parantavat. (Job.
5:18)
Koska nyky-yhteiskunnastamme, jossa me
uskovatkin elämme, on tullut korostuneen terveys-, hyvinvointi- ja
ravitsemuskeskeinen, moni kristittykin saattaa haluta eroon kaikista
vaivoistaan. Jumalan oma parantamishalu kohdistuu kuitenkin aina ensisijaisesti
ihmisen sisimmän ja hänen vaelluksensa parantamiseen. Myös raamatussa jotkut
opetuslapsista potivat välillä sairauksia. Jo siitäkin tiedämme, että
”kärsiminen yhdessä Kristuksen kanssa” käsittää myös maalliset vaivat ja
terveydelliset riesat. Saulus Tarsolaisen eli Paavalin oma uskontaival alkoi
Jeesuksen itsensä antamalla rajulla pysäytyksellä, jossa hän sokeutui tyystin.
Vaikka hän saikin näkönsä pian takaisin, uskontaival jatkui myöhemminkin
”monien vaivojen apostolina”.
Terveydestäänkään ei pitäisi Jeesuksen
seuraamisessa tehdä mitään epäjumalaa. Kun itsetuntomme ja identiteettimme
seisovat vankasti Kristus-kalliolla, huoli myös ulkonäkömme, terveytemme ja
kuolemanpelkomme suhteen alkavat yleensä hälvetä. Uskovina meidän tulisikin
nähdä vaivaa ennen muuta siinä, että suhteemme Jeesukseen pysyy kunnossa. (Matt.
6:25)
Vaikka parantumisaiheesta on valistettu
uskovia paljon viime vuosina, jotkut kristityt pitävät sairauksia siitäkin
huolimatta saatanan aiheuttamina tai muuten vääränä asiana. Sairauksilla voi
kuitenkin olla omat tarkoituksensa Jumalan suunnitelmissa.
Olen itse lapsuudesta saakka ollut
huonokuuloinen. Toinen korvani on täysin kuuro. Vasta Herran antama
mielenmuutos sai minut hyväksymään myös vammani. Muutos ajattelutavoissani
tapahtui, kun luin raamatusta syntymäsokeasta miehestä. Jeesuksen sanojen
mukaan miehen sokeus ei johtunut kenenkään synnistä. (Joh. 9:3) Uskoontultuani
aloin suhtautua vammaani jopa erityisenä Jumalan ”peukalonjälkenä”. Herran
mukaan vajavaisuudellani on myös ollut oma kasvatustarkoituksensa. Eräs
raajoitta syntynyt maailmankuulu evankelista on kertonut, kuinka hän koki
peräti loukkaavana rukoukset, joissa hänelle anottiin käsiä. Hänen mukaansa
raajattomuus on osa sitä tehtävää, jonka Herra on hänelle antanut.
Sekä parantuminen että parantumatta jääminen
voivat kumpikin olla Jumalan tekoja, hänen hyvää tarkoitustaan, olivatpa
menestysteologit tai uskon sana -liikkeen kannattajat mitä mieltä hyvänsä.
Jeesus itse ei koskaan tuputtanut ihmisille parantumista niin kuin nykyjulistajat
saattavat tehdä. Joskus hän vei parannettavan kokonaan erilleen muusta
väkijoukosta, toisin kuin tämän päivän suurieleisissä ja näytösluoteisissa
paranemiskokouksissa tehdään, joissa parrasvaloihin tuntuu hakeutuvan myös
julistajat itse.
Sairaat ihmiset myös opettavat
kanssaihmisilleen myötätuntoa ja huolenpitoa. Olemmehan täällä myös
kasvaaksemme. Vääriin demonioppeihin langenneille kristityillekin Herra yrittää
sairastumisten kautta rakkaudellisesti opettaa, etteivät kaikki tautimme suinkaan
johdu demoneista tai vaadi aina parantamista. Sen sijaan paranemista tulisi
tapahtua vääriin oppeihin langenneiden ihmisten omissa ajatuksissa.
Toiset uskovat taas demonisoivat lääkkeitä ja
koko lääketiedettä. Vaikka Jumala tahtookin olla ylin lääkärimme ja haluaisi,
että ”konsultoisimme” aina ensimmäisenä häntä, hän voi ohjata uskovia myös
maallisen avun ja hoidon pariin. Esiintyyhän lääkäreitä jo raamatussakin.
Virheistäänkin huolimatta lääketiede on eräs palvelumuodoista, jossa ihmiset
oppivat auttamaan toinen toisiaan, olipa kysymys psyykkisestä tai fyysisestä
auttamisesta. Uskonkin Jumalan käyttävän lääkäreitä muun muassa tämän
kaltaisista syistä. Pystyisihän hän tahtoessaan parantamaan vaikka kaikki
sairautemme yliluonnollisesti.
Myös ihmisten sietokyky sairauksien ja
vaivojen edessä on erilainen. Toiset rukoilevat Jumalalta apua lieväänkin
kipuun, toiset yrittävät kestää vaivojaan viimeiseen saakka. Tietenkin saamme
halutessamme turvata Jumalaan niin usein kuin hänen apuaan omasta mielestämme
tarvitsemme. Turvautumisemme ja avun pyyntömme tekevät hänet pelkästään
iloiseksi. Emme kuitenkaan voi vaatia häneltä mitään.
Jotkut kuitenkin haluavat uskoa, että Jumala
olisi velvoitettu hoitamaan kaikki vaivamme pois jo nykyisessä
maailmanajassamme. Nämä uskovat seisovat mielellään kokousten
paranemisjonoissa, odottamassa yhä uudestaan yliluonnollista kosketusta.
Voimavaikutuksen lähteelläkään ei tunnu aina olevan niin väliä, kunhan vain
jokin ”annos” saadaan, vaikka se sitten tulisi julistajalta itseltään. Olen
itsekin ollut todistamassa sitä, kuinka vierelläni seisonut henkilö huusi
haltioituneena ”kaatajansa” nimeä ennen rojahdustaan permannolle.
Joistakin uskovista on tullut jo lähes
”hengellisiä narkomaaneja”, jotka hakevat olotilaansa koko ajan uutta
”helpotuspiikkiä”. Moni kiertää Naemanin kaltaisella asenteella eri
parantamistilaisuuksissa, odottaen vähintäänkin ”käden heilautusta” tai jotain
muuta erikoista. Jos Herran palvelija sitten antaakin pelkkiä maallisia ja
käytännönläheisiä neuvoja, jotkut voivat jopa suuttua, niinkuin Naeman, jolle
profeetta Elisa lähetti vain kehotuksen: Mene ja peseydy seitsemän
kertaa Jordanissa, niin lihasi tulee entisellensä, ja sinä tulet puhtaaksi.”
Mutta Naeman vihastui ja meni matkaansa sanoen: ”Katso, minä luulin hänen edes
tulevan ja astuvan esiin ja rukoilevan Herran, Jumalansa, nimeä, heiluttavan
kättänsä sen paikan yli ja niin poistavan pitalin.” (2. Kun. 5:10-11)
Myös toinen profeetta, Jesaja, jakeli
sairastuneelle hyvin käytännönläheisiä neuvoja. Hän kehoitti kuningas Hiskiaa
hieromaan paiseitansa viikunakakulla, jotta hän toipuisi sairaudestaan. (Jes.
38:21) Paavalikin kehoitti Timoteusta käyttämään vain vähän viiniä
usein uusiutuviin vaivoihinsa. (1. Tim. 5:23) Jopa
Naeman tuli kiukustumisensa jälkeen järkiinsä ja nöyrtyi lopulta noudattamaan
neuvoa ilman sen kummempia kädenheilautuksia ja rukouksia. Kuinka onkaan oma
laitamme parannuksenteon suhteen?
Kerran törmäsin väitteeseen, jossa eräs
uusnoituutta harrastava henkilö väitti äärikarismaattisissa liikkeissä
tapahtuvien ”kaatokokousten” olevan samaa magiaa ja hypnotismia, jota
harrastetaan myös wiccalaisuudessa. Vastaavia väitteitä löytyy muitakin.
Okkultismista uskoon tulleet ihmiset kertovat julkisuudessa, kuinka Jumalan
seurakunnissa näkee ja kuulee samoja asioita kuin new age-liikkeessä.
Olemmeko ehkä uskovina sokeutuneet sille, mitä
kaikkea seurakunnissamme tänä päivänä tapahtuu? Huomaammeko edes, kuinka
pitkällä lopun ajan eksymyksessä ja luopumuksessa tosiasiassa jo olemme?
Raamatussa meitä varoitetaan tiedon nimellä
kulkevasta valhetiedosta, toisenlaisen Jeesuksen, hengen tai evankeliumin
omaksumisesta. Vaikka niiden julistajana toimisi itse enkeli taivaasta.
Langenneet enkeliolennot ovatkin usein avainasemassa harhaopeissa, osaksi
varmasti myös parantumiskokouksissa. Jotkut nykyajan saarnaajista jopa
mainostavat enkeli- ja henkiyhteyksiään.
On selvää, että Jumalan taivaassa voi olla
minkälaisia enkeleitä tahansa. Mutta raamatussa ihmisten palvelukseen lähetetyt
henget ovat miessukupuolta muistuttavia olentoja, jotka ilmoittavat olevansa
Israelin Jumalan asialla. Uskonkin Jumalan valinneen tietyntyyppiset
sanansaattajat tarkoituksella. Hän on varmasti ennalta nähnyt maailmaan ja
kristikuntaan saapuvan enkeli- ja yliluonnollisuusbuumin. Raamatun ansiosta
voimme kuitenkin paremmin erottaa todelliset Herran enkelit niistä, jotka eivät
virkaansa raamatun Jumalalle toimita. …sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi… (2. Kor. 11:14)
Silti moni hengellisenä itseään pitävä uskova
hakeutuu yhä useammin kokouksiin, joissa voidaan liota erilaisissa
voimavaikutuksissa tai nähdä epäraamatullisia ilmiöitä, kuten pyöriviä
valopalloja, lattiaan liimautumisia, polttavia rakkuloita suupielissä tai
öljystä tiukkuvia sormia. Samaan aikaan toinen joukko ihmisiä vaipuu
aliravittuna ja sairaana kohti tuonelan kuilua, ilman Jeesuksen veren suojaa,
koska ei ole ollut ketään, joka olisi kertonut heille rakastavasta Jumalasta ja
pelastuksesta. Juostessamme ihmeitten, parantumisten ja elämysten perässä,
emmekö silloin tee samoin kuin raamatun kertomuksen pappi ja leeviläinen, jotka
kumpikin juoksivat alastoman, haavoille lyödyn, puolikuolleen lähimmäisensä ohi
toisarvoisen asian vuoksi? (Luuk. 10:30-32)
Yltiökarismaattisia ilmiöitä katsellessa on
hyvä muistaa, ettei Jeesus koskaan luvannut seuraajilleen toinen toistaan
huikeampia elämyksiä kultaisten tekohampaitten ja eetteristä vedettävien
tilausraajojen parissa. Tarvitseeko maailmankaikkeuden tyhjästä nyhjäissyt
kaikkivoipa Jumala edes mitään ”raaja- ja sisäelintehtaita”, joita jotkut
”matkapapit” raportoivat kolmannessa taivaassa nähneensä?
Vai olisiko niin, että kokemuksia halajava
kristikansa on yksinkertaisesti mennyt liian pitkälle, alentaessaan Jumalansa
taivaalliseksi hammasteknikoksi ja ortopediksi, jolla on lähes velvollisuus
parantaa kaikki sairautemme? Eikö meidän jo olisi korkea aika mennä itseemme,
niin kuin Jumala meitä sanassaan kehottaa? (Sef. 2:1) Vai
osaamme enää edes hävetä? (Jer. 8:12)
Osa nykyajan suurista julistajista ja
mahtavista opettajista taas väittävät new age -ihmisten käännyttämistä
erityismissiokseen. Tätä missiotaan he saattavat tehdä epäraamatullisten
asioiden voimalla, esitellen okkultisteille ilmiöitä tai parantumisia, joita
esiintyy jo valmiiksi heidän omissakin piireissään. Tämänkaltaisen
”ristiretkeläisen” kohdalla pätee vanha sananparsi: ”pata kattilaa soimaa,
musta kylki kummallakin”. Tai niin kuin raamattu asian ilmaisee: Kuinka
onkaan kulta tummunut, muuttunut hyvä kulta; kuinka ovat pyhät kivet viskeltynä
kaikkien katujen kulmiin! – Siionin ruhtinaat olivat lunta puhtaammat, maitoa
valkoisemmat, heidän ruumiinsa oli koralleja rusottavampi, heidän hahmonsa oli
kuin safiiri. Nyt on heidän muotonsa nokea mustempi, ei voi heitä tuntea
kaduilla… (Valit. 4:1, 7-8)
Sieluja tuskin voitetaan Jeesukselle ihmeiden
”kilpalaulannalla”, jossa new age-liikkeen henki- ja kansanparannuskeinot
pyritään laulamaan suohon, asettamalla ne vastakkain Jumalan parannusihmeiden
kanssa. Mikäli kristittyjen vilpittömänä taka-ajatuksena olisikin paljastaa
okkultisteille ”Baalin profeetat” niin, että kansa lakkaisi ontumasta
molemmille puolille ja tulisi näkemään, että Herra yksin on tosi Jumala,
silloin Jumala kenties saattaisikin tulen taivaastaan lähettää samoin kuin
Elian päivinä. (1. Kun. 18:21,37) Ilman evankeliumin
parannussaarnaa Jumala on kuitenkin alennettu ”temppumaakariksi”, jossa
Jeesuksen ristintyö ja evankeliumi jäävät usein kakkossijalle.
Yliluonnollisiin asioihin hurahtaneelle
Jeesuksen esitteleminen lähinnä ihmeidentekijänä ja sairauksien parantajana
lienee yhä hedelmällistä kuin ”miestä väkevämmän” esitteleminen
alkoholisteille. Ihmisten huomio tulisikin aina kiinnittää Kristuksen
persoonaan enemmän kuin hänen ihmetekoihinsa. New age-ihmistenkin
kääntymys tapahtuu samalla tavalla kuin muidenkin synnintekijöiden; kertomalla
heille evankeliumia, jonka kautta he ymmärtävät tarvitsevansa Herran armoa
pelastuakseen. Sokeiden silmät avautuvat ennen kaikkea sillä, että viemme
evankeliumin valoa sielunvihollisen pimeisiin luoliin.
Pitkään uskossa olleet uskovatkin saattavat
ottaa yliluonnollisen vastaan kritiikittömästi. Osa saattaa uskoa tulleensa
jopa "petoksen kestäväksi". Toiset eivät eroa yliluonnollisuuden
kaipuussaan new age–ihmisistä mitenkään. Yleensä tällaiset herkkäuskoiset
kristityt uskovat kaiken yliluonnollisen olevan Jumalasta.
Totuudesta eksynyt uskovakaan ei silti
tarvitse ”parempien” ylenkatseita, vaan Jumalan totuuden kuulemista sekä
rukousta ja rakkautta. Hairahdumme kaikki oikealta tieltä enemmän taikka
vähemmän. Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei
lankea. (1. Kor. 10:12) Jotkut niistä kristityistä, jotka
tänä päivänä tunnetaan esimerkillisinä ja raittiina Jeesuksen seuraajina, ovat
joskus tunnustaneet langenneensa myös vääriin oppeihin jossain vaiheessa
uskonelämäänsä. Edes entinen new age-tausta ei täysin suojele harhoilta. Vain
Jeesus ja se, että keskitymme häneen, voi pitää entiset okkultistitkin oikealla
tiellä.
Vaikka sielunvihollisen aikaansaamista
ilmiöistä onkin aiheellista varoittaa kristikuntaa, on silti tarpeetonta
perehtyä Kristuksen vastustajan illuusioihin ylenpalttisesti. Riittää, että
muistamme saatanan olevan silmänkääntötemppuja tehtaileva tirehtööri ja valheen
isä, joka pyrkii imitoimaan Jumalaa kaikessa.
Okkultismista pois lähteneet ihmiset tietävät
kuitenkin jo kokemuksesta, että sielunvihollinen omaa monet eri kasvot. Eräs
saatananpalvonnassa mukana ollut henkilö on kertonut sielunvihollisen ilmestyneen
itselleen espanjalaisen prinssin hahmossa. Se voi ilmaantua meille minä tahansa
muunakin. Myöskin valkeuden enkelinä. Jumalan läheisyydessä eläneelle kerubille
mikään ”metamorfoosi” ei liene vaikeatakaan. Siksi kriittiseen tutkimiseen on
aihetta silloinkin, kun näkemämme, kuulemamme tai lukemamme vaikuttavat
päällisin puolin kauniilta tai hyviltä, eivätkä näyttäisi tarvitsevan
minkäänlaista raamatun avaamista ja koettelemista.
Jotkut taas näyttävät uskovan, että
kykenisimme dominoimaan pahoja henkiä omilla kovilla äänillämme tai mahtavilla
uskovan elkeillämme. Isän ja Kristuksen Hengen kanssa emme kuitenkaan tarvitse
tällaisia apukeinoja, eivätkä meidän ”räikkämme” pahoja henkiä mihinkään edes
karkota. Sielunvihollisen voima piilee usein sen ”suunpieksennässä”,
provosoinnissa tai muussa mieleemme kohdistuvassa henkisessä hyökkäyksessä. Jos
reagoimme sielunviholliseen samalla mitalla, emme varmasti päihitä sitä ”omalla
pyhällä vihallamme”. Pahuuden voimia eivät ihmisten tunteenpurkaukset tai jalan
polkemiset säikäytä. Onhan sielunvihollinen itse kuin karjuva jalopeura. Se
kyllä kykenisi nielemään meidät alta aikayksikön, ellei Herra itse pitäisi
meitä kätensä varjossa. Meidän tehtävämme on laittaa turvamme Kristukseen,
hänen sanaansa ja auktoriteettiinsa.
Vaikka okkultismi ja muunlainen eksymys lipuu
seurakuntiin ympäri maailman, valitettavasti jotkut aikamme uskovat pitävät
varoituksia ja oppikorjauksia pelkkinä suvaitsemattomuuden ja rakkaudettomuuden
osoituksina. Totta onkin, että raamatun mukaan rakkaus Jumalaan ja lähimmäisiin
on tärkeintä. (Matt. 22:36-49) Ennen kaikkea olkoon teidän
rakkautenne toisianne kohtaan harras, sillä 'rakkaus peittää syntien
paljouden.' (1. Piet. 4:8)
Raamatullinen rakkaus ei kuitenkaan tee
kompromisseja totuuden kustannuksella. Jumalan sanasta tinkiminen universaalin
rakkauden nimissä, kansan vaatimusten tai jonkun muun syyn tähden, ei enää ole
Jumalan mielen mukaista, raamatullista rakkautta. Raamattu kehottaa uskovia
pysymään kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa. (Tiit. 1:9) Jeesus
itse ei tinkinyt totuudesta ihmisten loukkaantumisten tai sanan vastustamisen
vuoksi.
Toiset ovat myös kasvaneet
suosikkijulistajiinsa kiinni siinä määrin, että loukkaantuvat jo heidänkin
puolestaan. Eksytysten ja harhaoppien kohdalla ei kuitenkaan ole varaa
mielistellä lihaa, saarnaamalla korvasyyhyyn. Onhan kysymys
iankaikkisuuskohtalostamme. Aito rakkaus välittää ja varoittaa, jos poikkeamme
pois totuudesta, vaikka joku sitten suuttuisikin. Onhan parempi mennä ”herne
nenässä” taivaaseen kuin hyväntuulisena helvettiin. Siksi Jumala hakee
palvelijoita, jotka suostuvat kivityksen kohteiksi ja tekevät lannistumatonta
työtä sokaistujen kotiin saattamiseksi. Jos jokin on edesvastuutonta ja
rakkaudetonta, niin suumme avaamatta jättäminen, josta pahimmassa tapauksessa
maksamme hinnan itse.
Eksytysten tulemista emme kaikista
varoituksista huolimatta voi siltikään estää. Niiden hiipiminen seurakuntiin on
täysin varmaa, onhan Jumala itse sanonut väkevän eksytyksen tulevan. Hän sallii
sen, karsiakseen jyvät akanoista ja todelliset Jeesuksen seuraajat niistä,
jotka ristintien sijaan halajavat vain ihmeitä, merkkejä ja tunnustekoja.
Vaikka emme eksytyksiä pystykään estämään,
tehtävänämme on kuitenkin niitä vastustaa ja niistä varoittaa, nostamalla oma
lamppumme jalkaan.
Ihmisinä emme pysty koskaan samaistumaan siihen huoleen ja murheeseen, jota Jumala itse tuntee niiden ihmisten kohdalla, jotka harhailevat erossa hänestä. New age-liike, okkultismi, äärikarismaattisuus ja muut epäraamatulliset ilmiöt ja asiat ovat kaikki samaa ”Baabelin väärää uskontoa”, joilla moni aikamme ihminen on täyttänyt sydämensä Jeesuksen ja raamatun tuntemisen sijaan. Jos rukoilemme Herran johdatusta, voimme kuitenkin kaikki osaltamme olla mukana sen vastustamisessa omalla pienellä panoksellamme. Raamattukaan ei kehota meitä ainoastaan ”kalastamaan” uusia, vaan myös palauttamaan eksyneitä. Jos joku ei varoituksiamme kuuntele, olemme kuitenkin tehneet voitavamme. Rukous on vahva ase eksymyksissäkin. Toisinaan se jää myös ainoaksi vaihtoehdoksemme, ihmisen hyljätessä kaikki muut varoitukset.
Ihmisinä emme pysty koskaan samaistumaan siihen huoleen ja murheeseen, jota Jumala itse tuntee niiden ihmisten kohdalla, jotka harhailevat erossa hänestä. New age-liike, okkultismi, äärikarismaattisuus ja muut epäraamatulliset ilmiöt ja asiat ovat kaikki samaa ”Baabelin väärää uskontoa”, joilla moni aikamme ihminen on täyttänyt sydämensä Jeesuksen ja raamatun tuntemisen sijaan. Jos rukoilemme Herran johdatusta, voimme kuitenkin kaikki osaltamme olla mukana sen vastustamisessa omalla pienellä panoksellamme. Raamattukaan ei kehota meitä ainoastaan ”kalastamaan” uusia, vaan myös palauttamaan eksyneitä. Jos joku ei varoituksiamme kuuntele, olemme kuitenkin tehneet voitavamme. Rukous on vahva ase eksymyksissäkin. Toisinaan se jää myös ainoaksi vaihtoehdoksemme, ihmisen hyljätessä kaikki muut varoitukset.
Jo apostoli Paavali varoitti, kuinka
laittomuuden salaisuus ja antikristuksen henki vaikuttivat maailmassa hänen
aikanaan. Liikkeellä oli jo tuolloin tiedon nimellä kulkevaa valhetietoa, jota
Paavali kehotti välttämään. (1. Tim. 6:20) Vaikka
Paavalin lausunnosta on kulunut jo 2000 vuotta, osa uskovista ei ole vieläkään
vakuuttunut siitä, että eksytykset ovat jo saapuneet. Eksytys ei kuitenkaan
olisi eksytystä, jos se näyttäisi eksytykseltä. Jos sielunvihollinen vyöryisi
hullun lailla seurakuntiin, jokainen ymmärtäisi kavahtaa sen tuomia vääriä
oppeja ja ilmiöitä. Siitä syystä harha-opit kuljetetaan sisään seurakuntiin
vähäisinä kerta-annoksina. Vähäinen hapatus hapattaa lopulta koko
taikinan. Te juoksitte hyvin, kuka esti teitä olemasta totuudelle
kuuliaisia? Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu. Vähäinen hapatus
hapattaa koko taikinan. (Gal. 5:7-9)
Jeesus vertasi omiaan lampaisiin, jotka
seuraavat paimentaan. Jos siis seurakunnan luottamusta nauttivat johtohenkilöt
eli kaitsijat, saadaan mukaan harhaoppeihin, lampaat seuraavat usein laumana
perässä. Siksi sielunvihollisen pääriistaa ovat seurakunnan johtajat ja
opettajat. Vaikka yksilöuskovatkin voivat harhautua uskomuksissaan ja levittää
vääriä oppeja, raamatun mukaan väärät opit leviävät erityisesti niiden
henkilöiden toimesta, jotka vastaavat opetuksesta. (2. Piet. 2:1)
Tänä päivänä monet seurakunnan paimenet
vierailevat ahkerasti muissa seurakunnissa, jopa ulkomaita myöten,
ammentaakseen laumaansa jotain ”uutta”. Monen takkiin onkin jo tarttunut jos
jonkinlaista ”tuliaista” kotiin viemisinä. Seurakunnan kaitsijoiden mennessä
yli sen, mitä on kirjoitettu, tuleekin uskoa enemmän sitä, mitä Jumala
sanassaan sanoo. Tästä syystä raamatun tutkiminen ja tunteminen on jokaisen
elinikäinen tehtävä. Erilaisia opettajia kuunnellessa lampaiden on hyvä pitää
mielessä, että paimenemmekin ovat vain lampaita Ylipaimenen edessä.
Vaikka eksytykset lisääntyvätkin loppua
kohden, jokaisen harhan tunnistaminen ja atomeiksi halkaiseminen ei ole
välttämätöntä oikealla tiellä pysymiseksi. Pahimmillaan uskovasta voi tulla
pelkkä valheiden asiantuntija. Uskonelämän tarkoituksena ei ole keskittyä
vääriin, vaan oikeisiin asioihin. Voittopalkintojakaan ei tulla jakamaan sen
perusteella, kuinka hyvin tunnistimme eksytyksiä tai nimesimme harhaan menneitä
kanssauskoviamme.
Sen sijaan meidän tulisi oppia tuntemaan
totuus, Jeesus ja Jumalan sana, ja perehtyä siihen, mitä raamattu asioista
sanoo. Kun sitten törmäämme vääriin asioihin, opimme hylkäämään ne raamatun
perusteella. Nähdessämme eksytyksen tai valheopin, meidän tulisi varoittaa
siitä myös muita. Vaikka Jumala asettaakin erillisiä vartijoita ja
järjestyksenvalvojia temppeliinsä ”kaikkien hullujen ja ennustajien
varalta” (Jer. 29:26), jokainen yksilöuskovakin voi
tunnistaa ja varoittaa seurakuntaa vääristä opeista, henkilöistä ja ilmiöistä.
Siihen riittää, jos tunnemme oikean opin.
Monet Jeesuksen nimeä käyttävät väärät opit
menestyvät pääosin siksi, etteivät ihmiset vaivaudu lukemaan raamattua itse.
Pelkkä raamatun Jumalan nimen käyttäminen ei vielä tee opista oikeaa. Teosofia
on eräs esimerkki harhaopista, joka opettaa okkultismia kristinuskolla
höystettynä.
Jos tahdomme olla todellisia totuuden
etsijöitä, meidän tulee lukea tai kuulla Kristuksen rakkauskirje, raamattu,
omakohtaisesti ja ottaa sana vastaan uskossa. Vain siten tulemme totuuden
valaisemaksi, sillä raamattu kertoo, että usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen
Jumalan sanan kautta. (Room. 10:17)
Raamattu on lukijaansa ja kuulijaansa
vaikuttavaa elävää, puhdistavaa ja pelastavaa Jumalan sanaa. Sillä
niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa
maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja
syöjälle leivän, niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se
minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa
menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin. (Jes. 55:10-11)