Jotkut kristityt uskovat,
että langenneen Lucifer-enkelin toimenkuvaan olisi liittynyt myös musiikki.
Näiden raamatuntulkintojen mukaan korea enkeliruhtinas olisi toiminut
taivaallisena ylistyksenjohtajana ennen kapinaruhtinaaksi
ryhtymistään. Raamatuntulkinta on aiheuttanut jonkun verran polemiikkia ja
pohdintoja siitä, toimivatko sielunvihollisen voimat myös musiikin kautta.
Voidaanko mieliimme vaikuttaa vaikkapa sekulaarisen tai meditatiivisen musiikin
avulla, joka on viime vuosina vyörynyt myös seurakuntiemme esiintymislavoille?
Ainakin aiheesta on kehkeytynyt äänekäs kiista, joka jälleen kerran jakaa
uskovia eri leireihin.
Moniko meistä vielä muistaa
entisajan varoitukset rockmusiikin saatanallisuudesta? Muistavatko uskovat
itsekään, kuinka seinäjokelaiset helluntainuoret julkaisivat aikanaan
varoituskasetin, jossa esitettiin todisteita raskaan musiikin
moraalittomuudesta ja jumalattomuudesta? Kyseisten nuorten haastattelu
esitettiin jopa televisiossa. Siinä nuoret kertoivat heavymusiikin ja rockin
edistävän saatananpalvontaa, yllyttävän ihmisiä laittomuuksiin ja kapinointiin,
vääristelevän Jumalan sanaa sekä ihannoivan haureutta, huumeita ja homoseksuaalisuutta.
Väite raskaan musiikin
saatanallisuudesta on huvittanut ihmisiä vuosikymmeniä, huolimatta siitä, että
jotkut rock- ja heavymuusikot - ja jopa iskelmämusiikin esittäjät - ovat
julkisuudessa tunnustautuneet henkimaailman kanaviksi tai satanisteiksi. Voimme
tietenkin painaa tällaiset seikat villaisella ja kuitata väitteet pelkiksi
markkinointikikoiksi. Monien mielestä kysymys ei kuitenkaan ole vain
myynninedistämiskeinoista tai ihmisten shokeeraamisesta, vaan todellisista,
musiikin ja esiintyjien taustalla vaikuttavista pimeyden voimista.
Raskaan musiikin
tarpeellisuutta sielujen voittamisessa puolustellaan uskovien keskuudessa
välillä ankarastikin. Puolustajat väittävät rockmusiikin vetävän niitäkin
ihmisiä Jeesuksen luokse, jotka eivät sinne muuten tulisi. Onko väite
kuitenkaan totuudenmukainen? Eikö heviä siinä tapauksessa vietäisi myös
lähetyskentille, köyhien slummeihin, saattohoitokoteihin tai alkuasukkaiden
viidakkoihin sielujen voittamiseksi?
Kaikki ”rokkaajat” tuskin ovat
saatananpalvojia. Rock- ja heavymusiikilla on kuitenkin tietty
julkisuusleimansa, jota emme voi niin vain lakaista maton alle. Saatanallisia
ja pakanallisia symboleita ja sanoituksia, sekä pimeyden voimiin viittaavia
asuja käytetään esiintymisissä yleisesti. Halusimmepa tai emme, suuren yleisön
mielessä rock- ja heavymusiikki ei yhdisty Jeesukseen, vaan saatananpalvontaan,
vampyyreihin, demoneihin, huumeisiin, okkultismiin, vapaaseen seksiin,
spektaakkelimaisiin temppuihin, veren ja tulen sylkemisiin ja muihin
epämääräisiin asioihin, olivatpa kappaleiden sanoitukset ja esittäjät kuinka
”kristillisiä” hyvänsä. Rock- ja heavymusiikkiin liitettävä imago ja
kuulovauriot istuvat huonosti Kristuksen seurakuntaan, vaikka taustalla vaikuttaisivat
pelkät hammaskeijut. Olen itsekin osallistunut metallimessuun ja muihin
hengellisiin tilaisuuksiin, joissa desibelit ovat vavisuttaneet kirkonkuoria.
Eivät nämä musiikkiesitykset ainakaan Jeesukseen huomiotani vetäneet.
Musiikinlajeja, joita ennen
pidettiin sopimattomina, maallisina, liian rajuina ja jopa saatanallisina,
pidetäänkin nyt Jumalaa ”ylistävinä”. Mikä onkaan voinut aiheuttaa uskovissa
tällaisen mielenmuutoksen?
Uskovien olisi aiheellista
miettiä, onko tarkoituksemme saada naakat ulos kirkontornista vai ihmisiä
Kristuksen luokse? Moni pitkään uskossa ollut on jo alkanut valitella musiikin
melutasoa ja laatua seurakunnissa. Osa ei valita, vaan poistuu vähin äänin
paikalta. Tätä hiljaista ulosmarssia olen ollut itsekin todistamassa. Sielujen
voittamisella tuskin tarkoitetaan sitä, että sallimme vanhojen uskovien kävellä
ulos, jotta uusia virtaisi sisälle.
Raskaan rytinän ohella
seurakuntiin on rantautunut muitakin taidemuotoja, joiden tulosta ollaan montaa
mieltä. Tarjontaan kuuluu niin dance- ja tangomessuja kuin
gospel-lattareitakin. Antavatko Satumaa-tangon kaltaiset kappaleet kuitenkaan
todellista kunniaa Jumalalle? Tai edes oikeata kuvaa iankaikkisuudesta? Taivas
kun ei ole sen enempää ”aavan meren tuolla puolen” kuin mikään ”satumaakaan”.
Eikö Jumalakin sano tahtovansa totuutta salatuimpaan saakka? (Ps.
51:8)
Nyky-yhteiskunnassa olemme jo
liiankin tottuneita elämäntapaan, jossa haluamme kylkiäisenä ”plussaa, megaa,
bonusta tai extraa”. Olemmeko uskovinakin alkaneet uskoa, ettei pelkkä Jeesus
enää riitä? Pidämmekö sanaa rististä liian suurena hullutuksena, jos sen
kylkiäisenä ei tarjoilla muutakin, kuten viihdemusiikkia? Mutta eihän
ihmisenkään vahvistettua testamenttia voi kukaan kumota eikä siihen mitään
lisätä. (Gal. 3:15)
Seurakunnan kokoontumisissa
musiikinkin tulisi tehdä kunniaa Jumalalle ja vastata kuulijoidensa
hengellisiin tarpeisiin.
On varmasti totta, että Jumala
herättelee uskosta osattomia ihmisiä monenlaisten asioitten kautta, jopa
maallisen musiikin kautta. Sen pidemmälle näiden apukeinojen avulla tuskin
päästään, sillä raamatun mukaan uudestisyntyminen ja uskossa pysyminen
tapahtuvat Jumalan sanan ja Pyhän Hengen kautta. Maalliset esitykset eivät voi
koskaan vastata ihmisten todellisiin tarpeisiin tai antaa ihmisille oikeita
vastauksia Jumalasta ja taivaasta. Kaikesta huolimatta tällainen sanomaltaan
yksinkertaistunut musiikki on rockmusiikin lailla levinnyt seurakuntiinkin.
Kysymys kuuluukin, onko seurakunnan ohjelmistoon hyväksytty maailmallisia ja
epäraamatullisia lauluja siksi, etteivät maailman ihmiset pelästyisi liian
vahvaa hengellistä raamatun sanomaa? Mutta eikö säväytyksen pitäisikin tulla?
Ja nimenomaan sanasta eikä sävelistä.
Olen itse varsin
kaikkiruokainen musiikin ja tanssin suhteen. Menevä maailman musiikki ja
tanssiesitykset olivat itse asiassa suurimpia kompastuskiviä omalla uskon
alkutielläni, jopa siinä määrin, että sain kyseisestä maustani myös
huomautuksen. Ojentaessamme toisiamme, ojennammekin aina myös itseämme.
Sanoohan jo raamattukin, että: …sinäkö,
joka toista opetat, et itseäsi opeta… (Room. 2:21)
Vaikka olisimmekin muuta
mieltä, totuus on, että raamattu itse ei puolla maallisten laulujen käyttämistä
ihmisten kutsumisessa tai jumalanpalveluksissa, sillä seurakunnan tarkoituksena
on korottaa Jumalaa ja vastata ihmisten hengellisiin tarpeisiin, eikä heidän
viihdenälkäänsä. Voiko tanssimusiikin tyyppinen taivaanrannan maalaaminen ja
menevä tanssirytmi edes vastata niiden ihmisten hätään, joiden elämän Jumalan
armo, rakkaus ja hyvyys vaikuttavat kiertäneen kaukaa ja jotka etsivät Jumalaa
todellisessa ahdingossa? Jos seurakuntaan saapuvat ihmiset jäävät hengellisesti
tyhjiksi vääränlaisen musiikin vuoksi, se tuskin ilahduttaa Jumalaakaan. Uskoon
nämä kappaleet eivät varmastikaan ketään saata. Muutenhan ihmisiä tulisi uskoon
myös tanssilavoilla ja tangomarkkinoilla.
Elämme ajassa, jossa maailman
ihmiset haluaisivat lakaista virret ja muun kristillisyyden kokonaan pois.
Nytkö emme uskovinakaan enää luota hengellisten laulujemme sanomaan, vaan
katsomme aiheelliseksi korvata ne maallisilla iskelmillä? Eikö tässä
liikehdinnässä olla jo meren aallon kaltaisia, joita tuuli ajaa ja heittelee -
kaksimielisiä ja epävakaisia kaikilla teillä? (Jaak. 1:6-8) Eri
tyyppisen musiikin käyttöä pitäisi jarruttaa edes sen verran, että Pyhäkin
pääsisi koskettamaan ihmisiä, vaikka ”poljenta” perinteisiä virsiä
trendikkäämpiä sitten olisikin. Jumalan omissa silmissä ihmisten ensisijainen
tarve on kuitenkin parannuksenteossa ja pelastuksessa. Evankeliumiahan meitä on
kehotettu ihmisille kertomaan eikä satuja.
Jotkut ovatkin arvelleet, että
vainojen alkaessa maallistuneisiin jumalanpalveluksiin kiintyneet uskovat
luopuisivat Jeesuksesta ensimmäisten joukossa. Väitteessä voi olla myös perää.
Jos meitä pitää seurakunnassa hyvä meininki, eikä hyvä paimen, luopuminen voi
tapahtua nopeastikin, kun diskovalot sammuvat ja äänentoistolaitteet vaihtuvat
ankeisiin oloihin ja maanalaisiin kokoontumispaikkoihin.
Raamattu ei turhan vuoksi
kehota meitä koettelemaan ja tutkimaan itseämme, olemmeko uskossa. Meidän
tulisi vakavasti pohtia, minkä voimalla uskonelämämme ja seurakunnan
kokoontumiset porskuttavat eteenpäin. Koostuuko jumalanpalveluksemme jo
liikaakin maallisista makutottumuksistamme? Kuinka uskomme kävisi, jos jokin
ylistysmuoto, johon olemme mielistyneet, äkisti päättyisi? Säilyisikö uskomme
Jeesukseen siitäkin huolimatta, että joutuisimme istumaan hänen edessään
täydellisessä hiljaisuudessa, ilman ainuttakaan sulosäveltä? Jos hiljaisuus
tuottaa meille vaikeuksia jo nyt, kuinka sitten kykenisimme siihen yhtäkkiä
vainojen alkaessa.
Raamattu tekee selväksi, ettei
Jumalalla ole mitään sydämestä kumpuavaa iloa, laulamista tai musiikkia
vastaan. Kerran katselin lähetystä Jerusalemin Länsimuurilta. Eräs
ortodoksijuutalainen erottui muusta massasta silmiinpistävästi, hypähdellessään
muurin edessä täysin rinnoin puolelta toiselle niin, että vierustoveritkin
tekivät tilaa hänen ylistysriemulleen. Sitä katsellessani Pyhä Henki nosti
mieleeni kuningas Daavidin, joka hänkin hyppi kaikin voimin Herran edessä.
Kyllä meidän ilakointimme Jumalaa miellyttää. Monissa raamatunkohdissa
kehotetaan musisointiin, riemulliseen ylistämiseen ja karkelointiin. Kohottakaa
riemuhuuto Herralle, kaikki maa, iloitkaa ja riemuitkaa ja veisatkaa kiitosta.
Veisatkaa Herran kiitosta kanteleilla ja ylistysvirren sävelillä, vaskitorvilla
ja pasunan äänellä. Kohottakaa riemuhuuto Herran, kuninkaan edessä. (Ps.
98:4-6) Jumala itse on antanut meille halun iloita luovan ilmaisun
kautta.
Se, että musiikki vaikuttaa
meihin, on tutkimustenkin mukaan kiistatonta. Siksi sitä käytetään apukeinona
myös terapioissa ja sairauksien hoidoissa. Musiikin kuuleminen voi kääntää
mielialamme pahempaan tai parempaan suuntaan; tuudittaa meidät uneen tai ärsyttää
väkivaltaan saakka. Niin usein kuin Jumalan lähettämä henki tuli
Sauliin, otti Daavid kanteleen ja soitti sitä; silloin Saulin oli helpompi ja
parempi olla, ja paha henki väistyi hänestä.(1. Sam. 16:23)
Juuri musiikkiin liittyvien
vaikutusten vuoksi meidän tulisikin pohtia tarkemmin, mitä kaikkea voimme tuoda
Herran alttarille.
Yksityisesti voimme nauttia pelkästä musiikin suomasta tunnelmastakin. Kokoontuessamme yhteen kysymys ei enää ole vain itsestämme, omista makutottumuksistamme ja elämyksistämme, vaan Jumalasta, hänen kunnioituksestaan, tahdostaan ja kuuntelemisestaan, sekä muidenkin paikalla olevien hengellisistä tarpeista. Ylistys on ennen muuta sydämen oikeaa asennetta Jumalaa kohtaan, kääntymistä hänen puoleensa. Ylistämme Herraa ilman musiikkiakin, kun elämämme on sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa.
Tänä päivänä palvonta tahtoo
kuitenkin kiinnittyä esittäjiin tai musiikkiin itseensä enemmän kuin häneen,
jota jumalanpalveluksen ja musiikin kautta kokoonnumme palvomaan. Jumalan
sijasta olemmekin alkaneet ”palvoa palvomista” ja ”ylistää ylistämistä”, niin
kuin jotkut ovat asiaa kuvailleet. Eräs uuskarismaattinen, nyky-ylistystä
puolustava henkilö ihmetteli, missä kohtaa raamattu puhuu siitä, että ylistys
tarkoittaisi sydämen ylistystä? Vaikkapa tässä kohtaa: Älkää
sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on. Älkää
juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla,
veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, kiittäen aina Jumalaa ja Isää
kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä. (Ef. 5:17-20)
Toisin kuin raamattu meitä
kehottaa, mielemme ovat pitkälti mukautuneet tämän maailman menoon. (Room.
12:2) Viihteen ja maallisuuden tuominen seurakunnan ohjelmistoon
tuskin edustaa sitä periaatetta, josta Paavali puhui, ”voittaaksemme heikot,
ollaksemme kaikelle kaikkea ja pelastaaksemme edes muutamia”? (1.
Kor. 9:19-22) Eikö Paavali tarkoittanut sanoillaan enemmänkin
maailman ihmisten rinnalla kulkevaa empatiaa kuin samoihin syövereihin
sukeltavaa sympatiaa? Tämä ei tietenkään tarkoita, että seurakunnan
kokoontumisten pitäisi olla ilotonta ja tyhjää muotomenoa, jonne saavutaan
lähinnä pitkästymään. Toisen kautta niiden ei myöskään tulisi olla
kokoontumisia, jonne uskovat saapuvat liehakoimaan.
Raamatussa meitä kehotetaan
vaeltamaan Hengessä niin, ettemme täytä lihan himoa. Tästä huolimatta omista
makutottumuksista ei haluttaisi luopua edes yhteisten kokoontumisten ajaksi.
Vähintäänkin nuorisomusiikki tulisi monen mielestä sallia myös seurakunnissa.
Mutta alkuseurakunnassakin oli nuoria ihmisiä. Jokaisella aikakaudella on
varmasti ollut oma muotimusiikkinsakin. Raamattu ei silti kerro, että nuori
Timoteus olisi vaatinut kokouksiin aikansa ”menomusiikkia”. Niin nuoret kuin
vanhatkin kristityt raamatussa luottivat siihen, että Jumalan sana, Jeesuksen
ristintyö ja Pyhä Henki riittävät.
Sen sijaan oman aikamme uskovat
ovat jo muuttaneet Kristus-kallion rock-Jeesukseksi. Mutta onko
”rock-evankeliumi” edes totuudenmukainen kuva Kristuksen sovitustyöstä?
Raamattu kutsuu Jumalaa ja Kristusta Pyhäksi. Miettiessämme vaikkapa
Ilmestyskirjan 4:ttä lukua, joka kuvaa Jumalaa valtaistuimellaan, on vaikea
kuvitella taustalle sen enempää heavymusiikkia, valoefektejä kuin
rock-Jeesustakaan.
Nykyajan puolikirkollisia
Jeesus-bileitä seuratessa mieleen hiipii väkisinkin Matteuksen
evankeliumin kohta 18:7, jossa puhutaan viettelyksistä. Jeesus
kertoi, että viettelysten täytyy kyllä tulla, mutta voivottelee niitä,
joiden kautta ne tulevat. Joidenkin raamatun tulkintojen mukaan
Jeesus olisi tässä kohtaa vihjannut jopa pedofiliaan ja insestiin. Lapsiin
kohdistuvat seksuaalirikokset ovatkin täyttä totta, jopa joissakin
uskontokunnissa. Maailman viettelykset kohdistuvat kuitenkin muihinkin kuin
kaikkein pienimpiin Jumalan lapsiin tai seksuaalisynteihin. Aistillisuus ja
maailmallisuus ovat leviämässä asteittain koko kristikuntaan. Myös apostoli
Paavali varoitti siitä, kuinka ihmiset olisivat viimeisinä päivinä enemmän
hekumaa kuin Jumalaa rakastavia. (2. Tim. 3:4)
Uskovina meidän tulisi miettiä,
onko humun tuominen rukoushuoneisiin sittenkin enemmän meitä kuin Jumalaa
hivelevää.
Maailmalla Herran alttareilla
tanssitaan jopa ”kristillistä salsaa” yhtä niukoissa mekoissa kuin
kilpatanssiparketeilla. Jos oma makumme asettaa viettelyksiä muidenkin silmien
eteen, silloin olemme lähteneet jo ”Kainin tielle”, jossa toteamme: ”Olenko
minä veljeni vartija?” (1. Moos. 4:9, 1. Joh. 3:12) Esiinnymme
toistemme vartijoita mielellämme silloin, kun tahdomme ojentaa heitä. Mutta
osaammeko poistaa hirren silloinkin, kun se on omassa silmässämme?
Entä ne pienet lapset, jotka
nyt uskovat Jeesukseen ja jotka jonain päivänä ovat itse hengellisiä johtajia
ja evankelistoja? Sielullista ja maallistunutta jumalanpalvelustako tahdomme
heidän oppivan ja vievän eteenpäin hengellisesti sokeille ja kuuroille maailman
ihmisille?
Sekä homoseksuaalisuudesta että
okkultismista on aikanaan varoitettu uskovia. Tänä päivänä kumpaankin
suhtaudutaan jo paljon myönteisemmin eksyneessä seurakunnassa. Se johtuu siitä,
että yksi myönnytys johtaa usein toiseen. Sen vuoksi sillä on väliä, missä
määrin maailmallisuutta, lihallisuutta ja sielullisuutta sallimme
seurakunnissamme nyt, sillä ajan olossa tilanne saattaa riistäytyä käsistämme
kokonaan.
Meditatiivinen ylistysmusiikki
on yksi niistä musiikkityyleistä, joka rock- ja heavymusiikin tavoin puhututtaa
aikamme uskovia. Kristittyjen ylistysmusiikkibuumia onkin jo verrattu new
age-liikkeeseen, jossa musiikilla on aina ollut tärkeä sijansa. Internetissä
joku kommentoi new age-musiikkia näin: ”On olemassa new age-uskonto, jolla on
olemassa oma musiikkinsa. Mikä on sen vaikutus, en tiedä, mutta ainakaan en
uskaltaisi sitä suositella.”
Kommentoija on tehnyt viisaan
havainnon, sillä okkultismin mukaan musiikin taustalla todellakin vaikuttavat
myös henkivallat. Tietyntyyppisen musiikin värähtelyt tukevat okkulttisia
harjoituksia ja edesauttavat parantamisessa tai inspiraation saamisessa.
Meditatiivisen musiikin opetetaan auttavan jopa yhteyden luomisessa
henkivaltoihin. Eräs henkilö kuvailee new age -musiikin vaikutuksia itsessään
näin: ”Koin huikean elämyksen. Tunsin siirtyväni suoraan valon ja värin
maailmaan, joka kosketti minua syvästi. Harjoituksen jälkeen löysin enkelit
tietoisemmin ja aloin seurustella ja meditoida heidän kanssaan. Musiikki on
parantavaa ja kohottaa energioita.”
New age-musiikin melodiat ovat
usein kanavoinnin kautta saatuja. Sillä tarkoitetaan yhteyttä olentoihin, kuten
enkeleihin tai muihin henkivoimiin. Eräs synteettisen new age-musiikin esittäjä
kertoo musiikkinsa syntyneen muilla ulottuvuuksilla asustavien avaruusolentojen
vaikutuksesta. Raamatusta ymmärrämme, etteivät tämän kaltaisia ”harppuja”
ainakaan Jumalan enkelit soittele, sillä raamatussa taivaan avaruuksissa
olevista henkivalloista varoitetaan selväsanaisesti. (Ef. 6:11-12)
Niille, jotka tahtovat päästä
syvemmälle okkultismiin, opetetaan, että tietyntyyppinen musiikin käyttö on
apukeino, jonka avulla voidaan muuntaa tavanomaista tajunnan tasoa. Sen
seurauksena ihminen herkistyy ja avautuu paremmin yliaistillisille
kokemuksille. Usein tähän käytetään meditatiivista ja tunteisiin vetoavaa
musiikkia. Tyypillistä on myös yhden sanan, lauseen, melodianpätkän, säkeistön
tai muun rytmin perättäinen toistaminen. Yksi kappale saattaa kestää yli
puolikin tuntia. Tämän kaltaisella toistotekniikalla kuulija pyritään
vaivuttamaan transsinomaiseen tilaan, jossa hän voi paremmin vastaanottaa
sisimmästään tai henkimaailmasta tulevia vaikutteita ja kokemuksia. On selvää,
että tällaisessa tilassa voidaan kokea lähes mitä tahansa taivaan ja maan
väliltä.
Sama tekniikka on sittemmin
rantautunut myös kristikuntaan uudenlaisen ylistysmusiikkibuumin myötä,
aiheuttaen samantyyppistä tietoisuudentilan muuntumista, jota tapahtuu new
age-liikkeen meditatiivisen musiikin kohdalla. Tyyliä suositaan erityisesti niiden
uskovien parissa, jotka korostavat Jumalan kokemista ja kohtaamista
konkreettisesti. Silmät suljettuina, omiin sisäisiin tuntemuksiin kääntyneinä,
samaa säkeistöä toistamalla, näissä kristillisissä piireissä vaivutaan
samantyyppiseen sielulliseen olotilaan, mitä harrastetaan myös okkultismissa.
Kokemusta ei lainkaan laimenna se, että laulujen sanoitus on sisällöltään
kristillinen.
Joidenkin uskovien mukaan
ylistysmusiikki olisi ”portti kaikkeinpyhimpään”. Kuitenkin raamatun mukaan
Jeesus itse on portti - ei kitara tai komppi.
On selvää, että mitä tahansa
kokemuksia voidaan saada aikaan, lataamalla kappaleisiin tarpeeksi tunnelmaa,
joka vaivuttaa kuulijansa hurmoksenkaltaisiin mielentiloihin. Tällainen
onnistuu monenlaisilla asioilla, joiden tiedetään aiheuttavan muutoksia
mielentilassamme, olivatpa ne sitten kristillisiä tai eivät. Tuloksiin
vaikuttavat myös toistojen kestoaika. Saadun tilan seurauksena on, että ihminen
alkaa pitää omia psyykkisiä ja sielullisia tuntemuksiaan Jumalalta tulleina
viestinä ja kokemuksina. Varoituksista huolimatta moni aikamme uskova on yhä
halukkaampi kuluttamaan aikaansa tällaisen sielua hivelevän ylistysmusiikin
parissa.
Raamatun mukaan eloa on paljon,
mutta työmiehiä vähän. Lopun ajan seurakunnalla ei totisesti luulisi olevan
aikaa transsinomaisessa tilassa seisoskelemiseen, kun hukkuva maailma ympärillä
huutaa pelastussanoman viejiä.
Meditatiivisen ja maallisen
musiikin levitessä seurakuntiin, ei ole mikään ihme, jos kristityt ennen pitkää
kiinnostuvat muustakin sielullisuudesta. Sillä koiralla on tapana voittaa, jota
eniten ruokimme. Jooga, meditaatio, pyhät tanssit, meditatiivinen
ylistysmusiikki ja erilaiset itsensä kehittämisen apukeinot, joita uskovat yhä
enemmän harrastavat, edustavat kaikki samaa uuskristillisyyttä, jota emme pysty
raamatusta löytämään. Jos vapaasti annamme sielullisten ja spiritualististen
asioitten vallata itsemme ja mielemme, Jumalan Pyhällä Hengellä ja raamatun
mukaisella Jeesuksen seuraamisella on lopulta yhä vähemmän sijaa arvomaailmassamme
ja elämässämme.
Kun tulemme uskoon, vanha
taipumuksemme loitontua Jumalasta saattaa ennen pitkää nostaa päätään, vaikka
olemmekin syntyneet uudesti ylhäältä. Olemme Jumalan silmissä ”pyhiä” yksin
Kristuksen sovitustyön tähden. Mitään pyhimyksiä meistä ei silti tule, vaan
moni arkinen asia saattaa vetää huomiotamme pois Jumalasta ja Jeesuksesta
uskoon tulomme jälkeenkin. Vanhassa testamentissa Herra sanoi: Minun
kansallani on halu kääntyä minusta pois... (Hoos. 11:7) Tämä
Israelin kansalle lausuttu totuus pätee varmasti myös omana aikanamme, Jumalan
uuden liiton kansaan.
Alkaessamme vieraantua
Jumalasta liikaa, Pyhä Henki pysäyttää uskovan ja alkaa ohjata häntä takaisin
Jeesuksen yhteyteen.
Kun oma mieleni erään kerran
loittoni Kristuksesta, rukouksesta ja raamatun lukemisesta, Jumala palautti
mieleeni oman new age -aikaisen meditaatioharrastukseni. Noina vuosina viihdyin
mietiskelyssä monesti parikin tuntia kerrallaan. Pyhä Henki muistuttikin minua
siitä, kuinka tuolloin vaadin itselleni rikkomatonta rauhaa, pitäessäni
”meditaatio-sulkeisiani” omaan itseeni keskittyen. Nytkö en soisi aikaa, rauhaa
ja kokosydämistä läsnäoloa omalle Vapahtajalleni ja Herralleni? Vai
luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: ”Kateuteen asti hän halajaa henkeä,
jonka hän on pannut meihin asumaan”? (Jaak. 4:5)
Yhteytemme Jeesukseen laimenee
ja muuttuu etäiseksi, mikäli emme vaali henkilökohtaista suhdettamme häneen
päivittäin, vaan sallimme muiden asioiden vallata mielenkiintomme. Jeesus
tuntee mustasukkaisuutta jokaisesta luomastaan ihmisestä, mutta erityisesti
uskovasta, jonka hän on voittanut omakseen. Hän haluaa pitää uskoon tulleen
ihmisen lähellään. Sen vuoksi hän vetää ihmistä luokseen yhä uudelleen, kun
alamme erkaantua hänestä liiaksi. Tämän hän tekee rakkauden köysillä. (Hoos.
11:4)
Tämän Jumalan rakkauden
ilmenemisen me löydämme ennen muuta raamatun sanasta ja Jeesuksen ristintyöstä.
Jos emme omasta mielestämme ”koe yhteyttä” Jumalaan, vastaus lähentymiseen ei
ole meditaatio tai jokin kokemus, vaan Jeesuksen tunteminen henkilökohtaisesti,
hänen kanssaan seurustelu rukouksessa ja hänen kuuntelemisensa raamatun sanan
kautta.
Vaikka nämä uskon perusteet
löytyvät raamatusta, kaikille ne eivät ole riittäneet. Sen vuoksi mietiskely
mystisenä tai muunlaisena mielen harjoitteena on yleistymässä kristittyjenkin
harrastuksena. Kuten joogan, myös erityyppisten meditaatioitten juuret ovat
kuitenkin vankasti itämaisissa uskonnoissa ja käsityksissä.
Muissa uskonnoissa meditaatiota
käytetään mielen tyhjentämiseen ja hallintaan, sekä muuntuneiden tietoisuuden
tilojen tavoittelemiseen. Tyhjennetty mielen valkokangas mahdollistaa sen, että
tilaa avautuu uusille ajatuksille ja vaikutteille. Tyhjän tilan kautta ihminen
avautuu helpommin myös henkimaailman yhteyksille. Jos harjoitukseen lisätään
muita elementtejä, meditaation vaikutus tehostuu entisestään. Hokemisten
vaikutus mieleen on samantyyppistä kuin meditatiivisella musiikillakin.
Mantrojen, rituaalinomaisten invokaatioiden ja rukousten käyttö onkin hyvin
yleistä new age-liikkeessä, jossa mystiikka on luonnollista ja yhteyksiä
yliluonnollisuuteen haetaan tietoisesti. Mutta myös kristillisissä piireissä
voidaan kuulla litanioita, jotka kalskahtavat korvaan varsin saman tyyppisiltä.
Raamattu tekee kuitenkin
selväksi, ettei Israelin Jumala odota meiltä niinkään suumme tai muita
”suitsutuksia” kuin sydämemme oikeaa asennetta. Peseytykää,
puhdistautukaa; pankaa pois pahat tekonne minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa
tekemästä. Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta, ojentakaa
väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa. (Jes. 1:13,
16-17) Jeesus itsekin kehotti meitä pidättäytymään tyhjän
hokemisesta. (Matt. 6:7)
Meditointia kritisoidessa on
hyvä muistaa, ettei kaikki mietiskely, jossa ihminen pohtii ”syntyjä syviä”,
rauhoittuu luonnossa samoillen, syventyy raamatun jakeisiin tai hiljentyy
kuuntelemaan kaunista musiikkia, ole vielä ”okkulttista tai mystistä
harjoitusta”. Nykyisessä hektisessä maailmassamme tarvitsemme hiljaisiakin
hetkiä ja Jumalan sanan pureskelua itseksemme. Minä muistelen Herran tekoja, minä muistelen sinun
entisiä ihmetöitäsi. Minä tutkistelen kaikkia sinun töitäsi, minä mietin
sinun suuria tekojasi. (Ps. 77:12-13) Vasta jos teemme näistä
hetkistämme rituaaleja, jotka tähtäävät yliluonnollisen kokemuksen saamiseen,
mietiskelyn luonne muuttuu mystiikan tai okkultismin harjoittamiseksi.
Jotkut kristityt vetoavat
luostareitten käytäntöihin, puolustellessaan meditaation ja mystiikan paikkaa
uskonelämässään. Kristinuskon totuus ei kuitenkaan perustu isien
perinnäissääntöihin tai munkkien käytäntöihin, vaan raamatun ilmoitukseen.
Raamattua tutkimalla voimme ymmärtää senkin, etteivät meditaatio tai muutkaan
itämaiset ja esoteeriset harrastukset kuuluneet sen enempää Jeesuksen kuin
hänen seuraajiensakaan elämäntapaan. Länsimaiset munkit ovatkin omaksuneet
traditionsa muista uskonnoista, joihin he ovat tutustuneet idän maille
suuntautuvilla matkoillaan. Eräät meditaatiota harrastavat kristityt käyttävät
jopa buddhalaisuudesta omaksuttuja tiibetiläisiä esineitä tai muita
rituaaliesineitä mietiskelysessioissaan. Jo yksistään niiden pitäisi kertoa
uskoville, että kysymys on pakanauskomuksista omaksutusta harjoituksesta. Tällä
kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden
vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa,
ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi. (Kol. 2:23) Tämä
Paavalin lause soveltuu yhtä hyvin meditaatioon, joogaan kuin muihinkin
spiritualistisiin virtauksiin, jotka ovat alkaneet levitä kristinuskonkin
sekaan.
Aikamme ilmiöitä arvioidessamme
on hyvä muistaa, että Jeesus ei meiltä ruumiimme kurittamista, mielemme
tyhjentämistä tai mielenhallintatekniikoiden harjoittamista vaadi, eivätkä
pakanalliset harjoitteet voi meitä koskaan Jumalan ja Jeesuksen kanssa
lähentää. Sen sijaan meidän tulisi vaeltaa Hengessä, niin ettemme lihan himoa
täytä, harjoittaa laupeuden töitä, täyttyä Jumalan Hengellä, rukoilla väsymättä,
kertoa ihmisille raamatun ilosanomasta, sekä vangita jokainen ajatus
kuuliaiseksi Kristukselle. Tämän kaltaisissa raamatun neuvoissa ja kehotuksissa
meillä riittää hengellistä ”treeniä” varmasti koko loppuelämäksemme, ilman
muista uskomuksista omaksuttuja käytäntöjäkin.
Yleensä kuitenkin otamme
huonosti vastaan mitään kieltoja ja kehotuksia. Päinvastoin. Kielletty hedelmä
muuttuu sitäkin houkuttelevammaksi, mitä enemmän hoemme: ”Älä tartu, älä
maista, älä koske!” Näin lienee myös musiikin ja meditatiivisuuden suhteen.
Uskovien mielenkiinto tulisikin
siirtää meditatiivisuudesta ja muusta sielullisuudesta Jeesukseen itseensä ja
Jumalan valtakunnan työhön. Jos seurakuntayhteys alkaa puuduttaa, eikä vie
uskonelämäämme eteenpäin, vaarana on vähittäinen liukuminen kristinuskolle
kuulumattomiin asioihin. Kun uskova löytää oman paikkansa ja innostavaa
tekemistä Kristuksen palvelemisen kautta, aikaa ja energiaa riittää vähemmän
toisarvoisiin tai vääriin asioihin.