Jeesus kutsui meitä
seuraamaan itseään. Jos et ole vielä uskossa tai et omista raamattua,
seuraava lyhennelmä Kristuksen elämän eri vaiheista on laadittu raamatun
pohjalta, Matteuksen evankeliumia noudattaen:
Kastamisensa jälkeen Pyhä Henki vei Jeesuksen
erämaahan paastomaan ja perkeleen kiusattavaksi. Sieltä tullessaan hän alkoi
saarnata parannuksen evankeliumia ja muutti kotikaupungistaan Nasaretista
Kapernaumiin, meren rannalle.
Jeesus kulki pitkiä matkoja kävellen,
pysähtyen aina välillä opettaakseen ihmisiä synagogissa, vuorilla,
kaupungeissa, kylissä ja syrjäisillä seuduilla. Hän ajoi riivaajahenkiä ulos
sanallaan ja paransi ihmisten sairauksia ja raihnauksia. Hänen maineensa levisi
pitkin maata niin, että jopa hänen asuntoonsa Kapernaumiin, tuotiin sairaita
autettavaksi.
Suuri kansanpaljous seurasi ja ympäröi häntä
kaikkialla. Hän kulki usein vailla yösijaa. Hän hämmästytti seuraajiaan,
käskemällä jopa tuulta ja merta. Riivaajahengetkin tunnistivat hänet Jumalan
Pojaksi ja joutuivat alistumaan hänen tuomioihinsa.
Tekojensa peljättävyyden tähden hän ajautui
tilanteisiin, jossa koko kaupungin väki pyysi häntä poistumaan alueeltaan. Hän
ymmärsi ihmisten ajatukset ja omasi vallan antaa heidän syntejään anteeksi.
Monesti hän peljästytti ihmiset omilla teoillaan ja sanoillaan. Niin
kansanjoukot alkoivat ylistää Jumalaa, joka oli antanut hänelle sellaiset
valtuudet maan päällä.
Hän halusi aterioida tavallisten, syntisten
ihmisten seurassa, heidän kodeissaan. Vaikka väkijoukot naureskelivat hänen
väitteitään, sanoma hänen teoistaan levisi kaikkialle. Kansa oli hänestä
ihmeissään, sillä hän teki ennen näkemättömiä tekoja. Hän vaelsi kaikki
Israelin kylät ja kaupungit läpi, sääli nääntyneitä ja hyljättyjä
kansanjoukkoja, joilta puuttui paimen, joka pitäisi heistä huolta. Toiset
haukkuivat häntä armottomasti syömäriksi, viininjuojaksi ja syntisten ystäväksi.
Hän nuhteli niitä, jotka eivät tehneet
parannusta, kaikista hänen voimallisista teoistaan huolimatta. Hän ilmoitti
saaneensa kaiken Isältään ja sanoi olevansa hiljainen ja nöyrä sydämeltään,
kehottaen ihmisiä oppimaan hänestä. Hän kulki jopa sapattina, tehden hyviä
laupeuden tekoja - ja sai oppineet närkästymään itseensä.
Kun hänet haluttiin surmata, hän joutui
pakenemaan. Mutta hän ei riidellyt eikä huutanut - hänen ääntänsä ei kuultu
kaduilla, eikä hän koskaan musertanut särjettyä.
Hän hämmästytti kansaa tavanomaisen
perhetaustansa vuoksi ja oli halveksittu profeetan lahjoistaan omalla
paikkakunnallaan. Hänen kotikaupunkinsa väki ja perheensäkin olivat hyvin
epäuskoisia hänen ja hänen voimatekojensa vuoksi. Jumalan voiman sijaan hänen
väitettiin tekevän ihmeitä paholaisen voimalla. Hän puhui tavalliselle kansalle
vertauskuvilla, mutta selitti niitä opetuslapsilleen. Hän myös kutsui
opetuslapsiaan ja muita, jotka tekivät Hänen Taivaallisen Isänsä tahdon,
todellisiksi perheenjäsenikseen.
Hän nousi usein vuorelle yksinäisyyteen,
rukoillakseen siellä iltaan asti. Hän suri sukulaisensa, Johannes Kastajan,
mestausta niin, että vetäytyi yksin autioon paikkaan, mutta kansa etsi hänet
käsiinsä sieltäkin ja seurasi häntä erämaahan. Rakkaudessaan hän ei silloinkaan
ajanut heitä pois, vaan sääli heitä ja ruokki heidät ihmeen kautta keskellä
autiota paikkaa.
Hän näytti ihmeellisiä kykyjään
opetuslapsilleen, kävelemällä veden päällä. Opetuslapset saattoivat vain
kumartaa häntä hämmästyksissään. Kun hän oli saapumassa paikkakunnalle, kansa
levitti siitä sanaa jo etukäteen. Varsin usein häneen kuitenkin
loukkaannuttiin. Mutta hän viipyi kansanjoukon keskellä jopa kolmekin päivää,
ympärillään tuhansittain uteliaita ihmisiä ja kuulijoita.
Hän tuli hyvyydestään huolimatta usein
kiusatuksi ja joutui kärsimään paljon erityisesti uskonnollisten ihmisten ja
oppineiden taholta, jotka pyysivät ja vaativat häneltä merkkejä ja selityksiä.
Kun hän ei halunnut vastata heidän vaatimuksiinsa, hän yksinkertaisesti lähti
pois heidän keskeltänsä.
Hän suoritti yhteiskunnalliset velvoitteensa
mukisematta, maksaen mm. temppeliveron. Hän rakasti lapsia ja lapset ylistivät
häntä. Hän otti heitä syliinsä, siunasi heitä, eikä kieltänyt heitä meluamasta
temppelissäkään.
Hän tuli maailmaan palvellakseen muita, eikä
odottanutkaan muiden palvelevan itseään, mutta joutui silti muiden
pilkattavaksi.
Viimeisenä elinviikkonaan hän ratsasti
Jerusalemiin hiljaisena ja vaatimattomana, mutta sai koko kaupungin liikkeelle
saapuessaan. Kansa palvoi häntä profeettana, mutta pakanat pilkkasivat ja
ulkokullatut kiusasivat häntä säälimättä. Mutta hän opetti totuutta ja Jumalan
teitä henkilöön katsomatta.
Jerusalemissa hän kiivastui Isänsä temppelissä
niin, että ajoi sieltä ulos myyjät ja ostajat. Hän murehti ja tunsi tuskaa
ihmisen lailla, oman tehtävänsä ja tulevan kohtalonsa suhteen, mutta lauloi
kiitosvirttä vielä viimeisellä ateriallaankin ja taipui Isänsä tahtoon.
Kun häneen viimein käytiin Getsemanessa
käsiksi ja otettiin kiinni, yhden hänen apostoleistaan kavaltaessa hänet
rahasta, väärät todistajat nousivat todistamaan häntä vastaan.
Oikeuden edessä häntä syytettiin
valheellisesti Jumalan pilkkaamisesta. Mutta hän ei vastannut vääriin
syytöksiin, vaan pysyi vaiti. Hänet todettiin vikapääksi keksityin perustein.
Vangittuna ollessaan häntä syljettiin silmille, lyötiin nyrkillä kasvoihin,
sivallettiin poskelle ja käskettiin pilkallisesti profetoimaan siitä, kuka
häntä oli lyönyt.
Häntä vastaan neuvoteltiin selän takana
loppuun saakka ja hyppyytettiin oikeusistunnosta toiseen sidottuna. Hän ei
kuitenkaan avannut suutaan syytösten tähden, eikä vastannut itseään vastaan
esitettyihin, vääriin todisteisiin, vaan käänsi kysymykset takaisin kysyjiin,
todeten: “Sinäpä sen sanoit”. Vaikenemisellaan ja puolustautumattomuudellaan
hän herätti suurta ihmetystä jopa syyttäjissään.
Hänet luovutettiin vangittavaksi silkasta
uskonnollisesta kateudesta. Lopulta kansanjoukko yllytti kovalla metelillä
surmauttamaan hänet ristillä. Vain joku tilannetta seuraava sivustakatsoja piti
häntä vanhurskaana miehenä.
Hänet ruoskittiin, riisuttiin omista
vaatteistaan, puettiin kuninkaallisiin vaatteisiin ja orjantappurakruunuun.
Hänen eteensä polvistuttiin pilkaten, lyötiin ruo’olla päähän ja puettiin taas omiin
vaatteisiinsa. Ristillä hänelle tarjottiin katkeranmakuista hapanviiniä ja
hänen kuolemantuomionsa syy pantiin julki tauluun, joka naulattiin hänen päänsä
yläpuolelle.
Häntä pilkattiin jopa siitä, ettei hän
auttanut itseään alas ristiltä ja että hän oli luottanut Jumalaan, joka ei
kuitenkaan nyt vapauttanut häntä kuolemalta. Toiset kuolemaantuomitutkin
herjasivat häntä ristillä ja hänen vaatteensa jaettiin arvalla. Kaiken
täytettyään hän kuoli ristillä suurissa tuskissa, antaen henkensä ihmiskunnan syntien
puolesta.
Vielä kuolemansakin jälkeen häntä nimitettiin
villitsijäksi. Mutta hänen ylösnousemusväitteensä muistettiin, minkä vuoksi
hänen hautaansa vartioitiin niin hyvin kuin taidettiin ja sinetöitiin.
Kun hänen vastustajansa havaitsivat hänen
nousseen kaikesta vartioinnista huolimatta kuolleista ja haudasta – juuri niin
kuin hän oli luvannutkin - ylipapit maksoivat runsaat rahat hautaa
vartioinneille sotamiehille, keksien tarinan hänen ruumiinsa varastamisesta.
Tätä puhetta alettiin levittämään myös kansan joukkoon.
Ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus ilmestyi
vielä opetuslapsilleen. Hän kohtasi heidät Galilean vuorilla, puhui heidän
kanssaan ja sanoi:
“Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”