Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on… Maailmassa hän oli ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut. (Joh. 1:1-3, 10)
Raamatussa Jeesus kertoo olleensa olemassa jo ennen Aabrahamin
syntymää. (Joh. 8:58) Hän oli Isän luona ennen kuin maailmaa edes olikaan.
(Joh. 17:5, 24) Maailma ei häntä kuitenkaan tuntenut, eivätkä hänen omansa
ottaneet häntä vastaan. Mutta niille, jotka ottivat hänet vastaan ja jotka
uskoivat hänen nimeensä, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi. (Joh. 1:11-12)
Tarvitsemme Jumalan, taivaallisen Isämme, asettamat rajat
elämäämme. Vain niissä pysymällä pääsemme turvallisesti perille asti. Nämä
rajat me löydämme raamatusta. Raamattuun uskomalla emme ajaudu jokaisen
opintuulen heiteltäväksi. Joku on todennut, ettei lasten kasvattaminen ilman
rajoja ole rakkautta laisinkaan. Kuinka sitten Jumala, joka on täydellinen
rakkaus, voisi olla asettamatta rajoja luomilleen ihmisille, joita hän rakastaa?
Jumalan tahto on, että elämämme keskittyisi asioihin, jotka hän on
ihmiskunnalle jo ilmoittanut, sen sijaan, että etsisimme yhä uusia ilmoituksia
ja uskomuksia vieraista uskonnoista tai henkimaailmasta. Ihmisen tehtävänä
Jumala-suhteessa on ottaa sana vastaan uskossa ja toteuttaa uskoaan
käytännössä. Raamatusta me opimme tuntemaan rakastavan Isän, jonka Jeesus tuli
ilmoittamaan maailmalle. Taivaaseen astumisensa jälkeenkään Jeesus ei jättänyt
opetuslapsiaan orvoiksi, vaan jätti meille Pyhän Henkensä.
Moni on sitä mieltä, ettei uskonasioista sovi kiistellä, vaan
”jokainen tulee hurskaaksi omalla uskollaan”. On totta, että meillä on vapaus
uskoa juuri niin kuin haluamme. Hurskaaksi ei kuitenkaan tulla miten vain. Raamatun
mukaan vain Jumala on vanhurskas. Ihmisen vanhurskaus on pelkkää Jumalan
antamaa lahjaa, jonka ihminen saa, uskoessaan evankeliumin Jeesuksesta
Kristuksesta ja tunnustaessaan hänelle syntinsä. Vaikka kaikki ihmiset
ovatkin Jumalan kätten tekoa, Jumalan lapseksi voidaan tulla vain
uudestisyntymän kautta.
Raamattu kertoo, kuinka Jumala on ikiajoista asti puhunut
esi-isillemme profeettojensa kautta ja kärsinyt ihmiskunnan tietämättömyyttä
menneinä aikoina. (Ap.t. 3:21) Jeesuksen kautta hän teki kuitenkin
tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. Sillä
kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan
Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa
ne, jotka uskovat. (1. Kor. 1:21)
Jeesuksen maailmaan tulo aloitti viimeisiksi päiviksi tai lopun
ajaksi kutsutun ajanjakson. Hänen syntien sovitustyönsä 2000 vuotta sitten
asetti ihmiskunnan valinnan paikalle, jonka jälkeen jokaisen ihmisyksilön on
pitänyt päättää, mihin hän tahtoo uskoa. Tämä armon ajaksikin kutsuttu
aikakausi päättyy kerran Jumalan säätämään päivään, Herran päivään, jona hän on
kokoava kaikki kansat eteensä ja tuomitseva maanpiirin siihen määräämänsä
miehen eli Jeesuksen kautta. Ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden,
herättämällä hänet kuolleista. (Ap.t. 17:31) Jeesuksen elämä, kärsimykset
ja ristinkuolema täyttivät ne lupaukset, mitkä Jumala oli edeltä käsin
ilmoittanut profeettojensa kautta. Pelastusta ei ole yhdessäkään toisessa
nimessä. Raamatussa Jumala sanoo: Minä olen Herra, eikä ole muuta
pelastajaa kuin minä. (Jes. 43:11)
Raamattua on kautta historian yritetty selittää pelkäksi
juutalaisten kansalliseepokseksi ja Israelin Jumalaa heidän omaksi
heimojumalakseen. Raamattu itse kuitenkin kumoaa tällaiset väitteet. Vaikka
Jumala valitsikin juutalaiset omaisuuskansakseen, uskoi sanomansa heille ja
antoi Vapahtajan syntyä heidän kauttaan, on hän silti ilmaissut olevansa myös
muiden ihmisten Luoja ja Jumala. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten
Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin, koskapa Jumala on yksi, joka
vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon
kautta. (Room. 3:29-30) Että kaikki kansat tulisivat tietämään, että
Herra on Jumala eikä muuta jumalaa ole. (1. Kun. 8:60) Sama
maailmankaikkeuden Herra, joka vanhan liiton aikoina johdatti Aabrahamia,
Iisakia, Jaakobia ja muita heprealaisia, löytyy myös Uuden Testamentin sivuilta.
Sen sijaan kaikki kansojen jumalat ovat epäjumalia. (Ps. 96:5) Jo Vanha Testamentti kertoo, kuinka kukin kansa teki itselleen omat jumalansa. (2. Kun. 17:29) Epäjumalaksemme voi nousta mikä tahansa asia, jonka korotamme Israelin Jumalan edelle. Raamattu kuitenkin kertoo, ettei muita todellisia jumalia ole olemassa. Herra sanoo: …Paitsi minua ei ole yhtään jumalaa; ei ole vanhurskasta ja auttavaa jumalaa muuta kuin minä. (Jes. 45:21)
Kun vielä vaellamme tietämättömyydessä ja tottelemattomuudessa,
saatamme raamatun Jumalan sijaan kumartaa muiden uskontojen epäjumalia, kuvia,
patsaita, guruja tai henkiolentoja, jopa eläimiä, kiviä tai puita. Ei tule
heidän mieleensä, ei ole heillä järkeä eikä ymmärrystä, että sanoisivat: ”Osan
siitä olen polttanut tulessa, olen paistanut sen hiilillä leipää, paistanut
lihaa ja syönyt; tekisinkö tähteestä kauhistuksen, lankeaisinko maahan
puupölkyn eteen!” (Jes. 44:19)
Monet turhat rituaalit ja tarpeettomat ”puupökkelöt” ovat
käytössämme vielä tänäkin päivänä, niin pakanauskonnoissa, okkultismissa kuin
totuudesta eksyneessä kristikunnassakin. Mutta epäjumalat katoavat kaikki
tyynni. Silloin mennään kallioluoliin ja maakuoppiin Herran kauhua ja hänen
valtansa kirkkautta pakoon, kun hän nousee maata kauhistuttamaan. Sinä päivänä
ihmiset viskaavat pois myyrille ja yököille hopea- ja kultajumalansa, jotka he
ovat tehneet kumarrettaviksensa. (Jes. 2:18-20) Jumalan tahto on, että
puhdistaisimme jumalanpalveluksemme kaikista turhuuksista ja
epäjumalanpalvelusmenoista.
Sillä kansat noudattavat turhia jumalia; sillä ne ovat puuta, joka hakataan metsästä, puusepän kätten tekemiä, työaseella tehtyjä. (Jer. 10:3)
Sillä kansat noudattavat turhia jumalia; sillä ne ovat puuta, joka hakataan metsästä, puusepän kätten tekemiä, työaseella tehtyjä. (Jer. 10:3)
Monet harhaopit tunnistaa usein siitä, että raamatun Jumalan
sijaan niiden vetonauloina toimivat jotkin henkimaailman olennot tai ihmiset
itse; ”suuret nimet”, saarnaajat tai johtajat.
Simon Magus, jota pidetään gnostilaisuuden ja vapaamuurariuden
esi-isänä, vaikutti Samariassa alkuseurakunnan aikana. Apostolien teoissa
mainitaan, kuinka Simon hämmästytti ja eksytti kansaa, sanoen olevansa jokin
suuri: Mutta ennestään oli kaupungissa muuan mies, nimeltä Simon, joka
harjoitti noituutta ja hämmästytti Samarian kansaa sanoen olevansa jokin suuri;
ja häntä kuuntelivat kaikki, pienet ja suuret, ja sanoivat: ”Tämä mies on se
Jumalan voima, jota kutsutaan ’suureksi’.” Ja he kuuntelivat häntä sentähden,
että hän kauan aikaa oli noituuksillaan heitä hämmästyttänyt. (Apt.
8:9-11) Kun evankelista Filippus saapui kaupunkiin julistamaan
evankeliumia Jeesuksesta, samarialaiset kuitenkin ymmärsivät eksyneensä
harhaoppeihin ja kääntyivät pois okkultismista.
Jeesuksen seuraajaksi kelpaa kuka tahansa, joka vain tahtoo tunnustaa
syntinsä ja uskoa häneen. Jumala rakastaa myös maailman silmissä heikkoja,
halpasukuisia ja halveksittuja. Niitä, jotka eivät mitään ole. Daavid, jonka
Herra nosti lammaspaimenesta kuninkaaksi asti, sanoi: ”Mikä olen minä, Herra
Jumala, ja mikä on minun sukuni, että olet saattanut minut tähän
asti?” (1. Aikak. 17:16)
Kuitenkin varsin usein sorrumme kerskaamaan itsestämme tai
saavutuksistamme. Jopa Jeesuksen omat opetuslapset sortuivat kiistelemään
siitä, kuka heistä olisi kaikkein suurin. Mutta Jeesus opetti heitä: ”Joka
teistä kaikista on pienin, se on suuri” (Luuk. 9:46,48) ja ”Joka
teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän
palvelijanne”. (Matt. 20:26) Jeesus itse eli elämänsä parjattuna,
vihattuna ja naurunalaisena, vaikka hän oli täynnä Pyhää Henkeä, rakkautta,
totuutta, armoa ja viisautta.
Raamatussa Jumala lupaa pysyä samana vanhuuteemme asti ja kantaa
omiaan hamaan harmaantumiseemme saakka. Niin minä olen tehnyt, ja
vastedeskin minä nostan, minä kannan ja pelastan. (Jes. 46:4) Lupauksen
lapsiksi tullaksemme meidän tulee kuitenkin uskoa häneen niin kuin raamattu
opettaa ja pysyä Kristuksessa loppuun saakka. Herra on luvannut pitää huolta
omistaan, mutta varoittaa jumalattomia ja hänestä luopuneita.
Eräänä päivänä jokainen Jeesuksen
Kristuksen Herrauteen uskova Jumalan lapsi tulee saamaan voitonseppeleen ja
samanlaisen ylösnousemusruumiin, joka Jeesuksella itselläänkin on. Jo
alkuseurakunnan kristityt joutuivat kuulemaan kuolleiden ylösnousemusopistaan
muiden ihmisten pilkkaa. Omana aikanamme new age-liike ja monet muut eksyneet
tahot ovat päättäneet jatkaa samalla pilkkalinjalla. Kuullessaan kuolleitten ylösnousemuksesta
toiset ivasivat, toiset taas sanoivat: ”Me tahdomme kuulla sinulta tästä vielä
toistekin.” (Ap.t. 17:32) Kumpaan ryhmään sinä aiot kuulua?
...Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla. (1. Tess. 4:16-18)
...Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla. (1. Tess. 4:16-18)