Itämaisten harjoitusten, kuten joogaharrastuksen ja siihen
liittyvän filosofian suosio on eräs ajanviete, joka parhaillaan valloittaa
maailmaa yhä kiihtyvällä vauhdilla. Harrastusintoa vaikuttaa löytyvän varsinkin
niiden ihmisten parista, jotka ovat enemmän taikka vähemmän kiinnostuneita myös
uuden ajan henkisyydestä ja new age-liikkeen uskomuksista.
New age-liikkeessä ei kuitenkaan tyydytä vain
joogaamiseen tai siihen liittyvien uskomusten edistämiseen. Niiden ohessa liike
harrastaa myös kristinuskon perustotuuksien tahraamista joogan avulla. Tämä
tehdään syöttämällä ihmisille oppia, jonka mukaan Jeesuskin olisi ollut ”joogi”
ja viettänyt aikaansa idän uskomusten ja gurujen parissa. Vääristelyllä
pyritään mitätöimään raamatun puhdas evankeliumi Jeesuksesta, suuntaamalla
ihmisten ajattelutapaa enemmän idän uskontojen suuntaan. Päämäärä on sama kuin
muissakin new age-opeissa; asettaa raamatullisen kristinuskon luotettavuus
ihmisten silmissä kyseenalaiseksi.
Joidenkin teologien mukaan mystiikkaa
pitäisikin tarjota myös uskoville, ainakin niille, jotka sitä elämäänsä
kaipaavat - vaikkapa sitten ”kristillisen” joogan muodossa. Tällaisten
lausuntojen tähden moni kristitty onkin jo löytänyt tiensä joogaharrastuksen
pariin, pitäen sitä tavanomaisena liikuntaharrastuksena muiden harrastustensa
joukossa.
On selvää, että joogan saadessa riittävää
hyväksyntää kristikunnan parissa, myös new age-liikkeen suoltama harhaoppi
joogaavasta Jeesuksesta on ennen pitkää helpompi omaksua: ”Jos kerran Jeesuskin
joogasi, miksen sitten minä?” Tätä kautta väärä evankeliumi Jeesuksesta on
vaarassa levitä yleisesti hyväksytyksi ”totuudeksi” myös kristittyjen parissa.
Joogan perusta on kuitenkin vankasti idän
monijumalisissa pakanauskonnoissa, joita vastaan raamatun Jumala yksiselitteisesti
on. Raamattu tekee selväksi, ettei Jumala tahdo ihmisten, varsinkaan omiensa
olevan ”täynnä Idän menoa”. (Jes. 2:6) Tästä
syystä Jumalan oma Poika, joka tuli maan päälle tekemään Isän tahdon, ei
myöskään voinut olla joogi.
Joogamuotoja on lukuisia erilaisia, joista osa
on fyysisempiä, toiset henkisempiä. Varsinkin liikunnallisia joogamuotoja
suositellaan tänä päivänä kaikille, ikään tai elämänkatsomukseen katsomatta.
Jokaisen joogalajiin liittyy kuitenkin aina myös filosofia tai aate, jonka
juuret löytyvät pakanauskomuksista ja joka kulkee vääjäämättä joogaharrastuksen
vanavedessä. Jo joogatunti itsessään aloitetaan tervehdyksellä, joka pohjautuu
hinduismisin uskomuksiin ihmisen ”sisäisestä jumaluudesta ja kristustietoisuudesta”.
Varsinaiset jooga-asennotkin ovat joko eläimille tai elottomille asioille,
kuten taivaankappaleille tai hinduismin epäjumalille nimettyjä
kunnianosoituksia ja kumarruksia.
Vaikka Jumala selvästi varoittaa epäjumalien,
taivaankappaleiden ja esineiden kumartelusta monessakin kohtaa raamattua, on
jooga siitäkin huolimatta otettu mukaan joidenkin seurakuntien
harrastustoimintaan. Eräänkin kristillisen seurakunnan internet-sivuilla
kerrotaan joogaretriitistä, jonka yhteisvetäjinä toimivat jooga- ja meditaatio-ohjaaja,
pastori sekä psykoterapeutti. Useimmat joogaan hurahtaneet kristityt
teroittavat retriittinsä tai harrastuksensa olevan ”kristillistä”. Nimityksen
toivotaan luovan ”hajurakoa” uskovien harrastaman joogan ja itämaisen joogan
välille. Jo tällaisten lisänimitysten keksimisen tulisi laittaa hälytyskellomme
soimaan ja kertoa meille siitä, etteivät perusteet joogan harrastamiselle ole
puhtaat Jumalan edessä. Susi ei muutu lampaaksi, vaikka se kuinka kietoutuisi
lampaantaljaan. Emme voi nimityksiä vaihtamalla saada hyväksyntää asioille,
joita Jumala ei sanassaan lainkaan tue. Itse asiassa hän jopa varoittaa meitä
vääntämästä kirjoituksia kieroon ja sanoo: ”Voi niitä, jotka sanovat
pahan hyväksi ja hyvän pahaksi, jotka tekevät pimeyden valkeudeksi ja valkeuden
pimeydeksi...” (Jes. 5:20)
Joogaan liittyy myös muita kyseenalaisia
piirteitä, mistä syystä harrastusta on täysin mahdotonta kutsua Jumalan tahdon
mukaiseksi ja ”kristilliseksi”.
Eräs tällainen piirre on oppi ihmiskehossa
sijaitsevista ylifyysisistä keskuksista. Kyseinen oppi tulee suoraan
pakanuskontojen ja new age-liikkeen opetuksista. Vaikka jooga-asennot
vaikuttavatkin harjoittajaansa myös fyysisesti, niiden perimmäisenä
tarkoituksena ei ole venyttely tai harjoittajansa notkeuden lisääminen, vaan
henkisen olemuspuolen kehittäminen ja avautuminen kehon ylifyysisten eli
henkisten keskusten kautta. Jokainen jooga-asana on suunniteltu kehittämään ja
avaamaan jotain ”keskusta” ihmisessä. Tästä syystä jooga on aina myös
okkulttinen harjoitus. Se on sitä siitäkin huolimatta, ettei sen harrastaja ole
tietoinen joogan takana vaikuttavista tosiasioista. Joogaa on mahdotonta
harrastaa vain liikunnallisista ja terveydellisistä syistä, vaikka jotkut niin
väittävätkin. ”Tunnit ovat joogaa kristityille, eivät kristillistä
joogaa. Jooga on joogaa, ei sitä voi miksikään muuttaa”, on eräs kristillisen
joogan ohjaaja itsekin todennut.
Uskovien on ymmärrettävä, että joogaan liittyy
aina henkinen ja opillinen ulottuvuus, joka juontaa itämaiseen filosofiaan ja okkultismiin.
Kristillisessä joogassa Pyhää Henkeäkin saatetaan kutsua ”korkeammaksi
tietoisuudeksi”, joka on suoraan okkultismista ja pakanuudesta omaksuttu
ilmaisu. Tämän kaltaiset puheet osoittavat, kuinka vieraat oppikäsitykset
alkavat tahtomattammekin imeytyä kristilliseen uskomusmaailmaamme, vaikka
kuinka pyrkisimme ”pitämään ajatuksemme Kristuksessa” koko joogaharjoituksen
ajan, jos annamme ”pirulle pikkusormen”. Varsinkin Jeesuksen seuraajien olisi
ymmärrettävä ja tunnustettava, ettei ole olemassa joogamuotoa, jota hyvällä
omallatunnolla voisimme harjoittaa tai kutsua kristilliseksi. Jos
liikuntaharrastuksemme muodostuu itämaisista jooga-asanoista tai muista
kyseenalaisista harjoitteista, ei harrastus ole enää raamatullisiin raameihin
sopivaa ajanvietettä tai tavanomaista venyttelyä, vaan pakanuskomuksiin
liittyvää henkistä harjoitusta.
Edellä mainittujen asioiden lisäksi joogaan
liittyy myös arkisempia ongelmatilanteita, joita emme ehkä aina tule
ajatelleeksi.
Joogan taitajia katsotaan usein ihastellen,
heidän taivutellessaan itseään mitä kummallisempiin asentoihin. Erityisesti
länsimaissa harrastettavat joogalajit ovat varsin näytösluonteisia ja
aistillisia laadultaan. Törmäsin internetissä kerran keskusteluun, jossa eräs
henkilö valittelii puolisonsa seksuaalista hillittömyyttä. Hänen mukaansa
puolison käytös johtui joogasta, jota tämä katseli televisiosta. Kyseistä
joogalajia harrastetaan Suomessa hyvin yleisesti. Kyseinen keskustelupalstan
tapauskin oli suomalainen.
Itsehillinnän menetys ei itseäni ihmetytä.
Joogaa harrastetaan usein hyvin niukoissa pukineissa. Siinä on paljon asentoja,
jotka suuntaavat huomion suoraan kehon eroottisiin alueisiin.
Televisio-ohjelmissa tätä eroottisuutta vain tehostetaan, käyttämällä
tietyntyyppisiä kuvakulmia. On myös suoranaisia asanoita ja joogamuotoja, jotka
nimenomaan tähtäävät harjoittajansa seksuaalivietin lisäämiseen. Eräässä
joogalajissa keskitytään jopa itse seksuaaliaktiin. Tässä joogassa ihmisiä
kannustetaan usein myös vapaamielisiin seksikokeiluihin.
Jo pelkästään edellä antamieni esimerkkien
valossa uskoville tulisi olla päivänselvää, ettei jooga voi milloinkaan olla
kristillistä ja Jumalan mielen mukaista harrastusta.
Herran tahto on, että myös harrastuksemme
vaihtuisivat henkisistä ja sielullisista harrastuksista hengellisiin ja muihin
Jumalan mielen mukaisiin ajanvietteisiin ja harrastuksiin. Olen itse new
age-vuosinani harrastanut sekä liikunnallisempaa että henkisempää joogan lajia,
jonka metodit keskittyivät mielen alueen harjoittamiseen. Tultuani uskoon Herra
kuitenkin johti minut vapauteen molempien joogalajien harjoittamisesta. Samaa
suunnanmuutosta hän tahtoo ja odottaa jokaisen omansa kohdalla.
Meidän onnemme on siinä, että Jumalan oma
rakkaus ajaa kaikkia totuudesta eksyneitä, luopuneita kuin myös kokonaan
pelastumattomia ihmisiä väsymättömästi takaa omalla hyvyydellään ja
armollaan. (Room. 2:4) Olemmehan kaikki olleet
epäjumalanpalvelijoita ja ”isämme perkeleen lapsia” aina siihen hetkeen saakka,
kunnes vastaanotamme Jeesuksen henkilökohtaiseksi Vapahtajaksemme. Raamattu
sanoo: Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia,
eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja
kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme. Mutta kun Jumalan, meidän
vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei
vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan
uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän
runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että
me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän
perillisiksi toivon mukaan. (Tiit. 3:3-7)
Tulimmepa uskoon millaisista lähtökohdista
hyvänsä, uudestisyntymässä kaikki syntimme pyyhitään pois ja Isän ja Kristuksen
Henki asettuu meihin asumaan. Tällöin Jumala armahtaa meidät, polkee maahan
meidän pahat tekomme ja heittää syntimme meren syvyyteen. (Miika
7:19) Samoin hän kohtelee myös niitä, jotka jossain vaiheessa ovat
lähteneet luopumuksen tielle, mutta tahtovat taas palata takaisin Kristuksen
luokse.
Erään kerran näin lehdessä uutisen
salakalastuksesta. Lehtijutun mukaan salaa kalastaminen on Suomessa jokaöistä
puuhaa. Samanlaiseen salakalastukseen saatamme syyllistyä myös uskoontulon
jälkeen, kalastellen joko omia tai toistemme jo anteeksiannettuja syntejä
”Jumalan kielletyiltä vesiltä”, vaikka Herra jo kerran heitti ne unohduksen
mereen ja pystytti rannalle kyltin: ”Kalastus kielletty”. Siitäkin huolimatta
syytökset ja epäluulot voivat seurata kintereillämme vielä seurakunnan
keskelläkin, vaikka olisimmekin jo kääntyneet ja tehneet parannuksen vanhoista
synneistämme.
Näin kävi Saulus Tarsolaiselle. Kun hän
kääntymyksensä jälkeen yritti liittyä muiden joukkoon Jerusalemissa, toiset
pelkäsivät häntä, eivätkä uskoneet, että heidän entisestä vainoojastaan olisi
tullut Jeesuksen opetuslapsi. (Ap.t. 9:26) ”Herra, minä olen
monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun
pyhillesi Jerusalemissa... Mutta Herra sanoi hänelle: ”Mene, sillä hän on
minulle valittu ase...” (Ap.t. 9:13-16)
Ovatpa rikkomuksemme olleet kuinka vakavia
hyvänsä, Jumalan tahtona on koota kaikki ihmiset siipiensä alle niin kuin
kanaemo poikasensa.
Minä
pyyhin pois sinun rikkomuksesi niin kuin pilven ja sinun syntisi niin kuin
sumun. Palaja minun tyköni, sillä minä lunastan sinut.
(Jes. 44:22)
Moni uskovakin odottaa jo suurta lopun ajan
herätystä ja sielujen satoa, joka täyttäisi kirkkosalit ja rukoushuoneet. Mutta
ennen kuin Jumala ryhtyy käännyttämään new age-ihmisiä, okkultisteja ja muita
syvissä vesissä kahlanneita ihmisiä sankoin joukoin Jeesus-tielle, Jumala
saattaa tutkia myös omansa ”lampuilla kuin Jerusalemin miehet” (Sef.
1:12), koetellakseen ja nähdäkseen, hyväksyykö seurakuntakin nämä
”tummien vesien tulkit” omaan joukkoonsa. Sillä uskoontulomme jälkeen meidän ei
enää tulisi tuntea toisiamme lihan mukaan, koska Kristuksessa olemme kaikki
uusia luomuksia. (2. Kor. 5:16-17) Olkaamme siis
tässäkin koetuksen kestäviä.
Emme myöskään saisi suhtautua uusiin
tulokkaisiin kuin ”pappilan hätävaraan”. Vastasyntyneet karitsatkin olisi
huolittava mukaan laumaan ja perheen arkeen alusta saakka. Näin he tuntevat
olonsa tervetulleiksi ja alkavat juurtua yhä enemmän Kristukseen. Muussa
tapauksessa seurakuntayhteydestä voi tulla pelkkää ”penkinpainajaista”.
Pahimmassa tapauksessa seinäkukkasiksi jäävät
uskovat voivat vieraantua Jumalan perheväestä niin, että palaavat takaisin
sinne, mistä jo kerran lähtivät. On hyvä muistaa, että sielunvihollista
Jeesuksen helmoihin juoksevat ”takinkääntäjät” eivät varmasti ilahduta. Sekin
pyrkii saamaan menettämänsä ihmiset takaisin omaan leiriinsä. Siksi
sielunvihollinen on aina valmis toivottamaan seurakunnasta lähteneet tai
Kristuksesta erkaantuneet ”paluumuuttajat” takaisin luokseen.
Tästä syystä niin new
age-liikkeestä ja maailmasta pelastuneet ihmiset - yhtä hyvin kuin takaisin
Kristuksen armosuojiin palaavat eksyneet uskovatkin - tarvitsevat itsellensä
uskovien yhteyden, jonka ilmapiiri tarjoaa alusta saakka sellaisen turvapaikan
ja kodin, jonne he myös tahtovat jäädä. Vain siten vältämme sen, ettei paluu vanhaan
vihollisleiriin enää edes houkuttele.