Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä,
se on yhä vielä pimeydessä. Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja
hänessä ei ole pahennusta. (Joh. 2:9-10)
Tänä aikana oppi seurakunnasta on eräs asia, joka on
varsin monitahoinen, riippuen siitä, minkä "tunnustuskunnan
jäseneltä" asiaa tiedustelemme. Näin ei kuitenkaan ole raamatussa. Siellä
oppi seurakunnasta on varsin selvä.
Seurakunta käsitteenä juontaa aina vanhatestamentilliseen
aikaan saakka. Silloin koko Jumalan valittua kansaa eli Israelin kansaa
kutsuttiin Jumalan seurakunnaksi. Samaa muista kansoista ja maailmasta ulos
kutsuttua, Jumalalle erottautunutta joukkoa, se tarkoittaa myöskin tänä
päivänä, ns. uuden liiton seurakunnassa eli Jeesukseen uskovien uudestisyntyneitten
kohdalla.
Ollessani lapsi ja nuori, ja myöhemmin keski-ikäisenä,
luin raamattua itsekseni. Luin sitä vuosikaudet ympäristössä, jossa
uskomusmaailmaani ei juurikaan päässyt uskovien vaikutusta. Tästä johtuen en
seurakuntaakaan käsitteenä tuntenut muuten kuin raamatun kautta, vaikka
ympäriltäni löytyikin vähäisessä määrin eri tunnustuskuntiin kuuluvia. Vasta
kun etsikonaikaan tultuani aloin seurata myös kristillistä mediaa ja uskoon
tultuani lähdin mukaan muiden uskovien joukkoon, huomasin, että kristityt lähes
pääsääntöisesti liittyivät johonkin uskonnolliseen organisaatioon. Asia sai
minut hämilleni. Lopulta otin yhteyttä erääseen kymmeniä vuosia uskossa
olleeseen raamatunopettajaan. Ihmettelin ja kysyin häneltä, miksi kristityt
toimivat näin. Kerroin hänelle, etten pystynyt löytämään tämänkaltaista
käytäntöä raamatusta ja että olin itse jo etsikonaikana eronnut seurakunnasta,
johon minut oli lapsena automaattisesti kasteen yhteydessä liitetty. Herrakaan
ei minua muuhun patistanut kuin muiden uskovien joukkoon. Kyseinen uskova
vastasi, että olin kyllä ymmärtänyt raamattuni aivan oikein; Jumalan sana ei
näkemiäni seurakuntajakoja ja liittymiskäytäntöjä tunne.
Ymmärsin, että käsitys seurakunnasta on, monen muun
opetuksen tavoin, horjahtanut varsin kauas alkuperäiseltä raamatulliselta
pohjaltaan.
Vaikka kristittyjen oli määrä voittaa sieluja vain Jeesukselle, olemme
alkaneet haalia sieluja myös omalle tunnustuskunnallemme, oman ryhmämme
oppikäsityksiä pönkittääksemme ja jäsenmääriä kasvattaaksemme. Käsitys,
jonka mukaan uskovan tulisi valita paikkakuntansa lukuisista eri
tunnustuskunnista oma ”virallinen puolueensa” lieneekin oppivääristymistä
sitkeimpiä.
Raamatussa paikallisseurakunnalla tarkoitetaan
yhtä yhtenäistä uskovien joukkoa, jota yhdistää sama uskontunnustus ja joka
muodostuu kaikista paikkakunnan uudestisyntyneistä, ilman tunnustuskuntajakoja
tai muita ihmisten keksimiä käytäntöjä. Vaikka myös ensimmäiset kristityt kokoontuivat kotien lisäksi erilaisissa
Jumalan palvelukseen pystytetyissä rakennuksissa, he ymmärsivät, että niin
temppeli kuin synagogatkin olivat vain jäänteitä vanhasta liitosta.
Uudessa liitossa Herran Henki ”poistui pyhäköstä” lopullisesti,
asuakseen nyt jokaisen Jeesuksen seuraajan sydämessä. Siksi nykyuskovienkin
temppeli ja saarnatuoli ovat siellä, missä uskovat kulloinkin ovat ja liikkuvat.
Raamatun todistuksen mukaan Herralle pyhitetty ”huone, asumus, temppeli ja
rakennus” muuttui Kristuksen sovitustyön myötä hengelliseksi ja on sen jälkeen koostunut
elävistä rakennuskivistä, toisin sanoen Jeesukseen uskovista uudestisyntyneistä
kristityistä. (Ef. 2:21-22, 1. Piet. 2:5) Palvelutehtävämme pappeina,
sen enempää kuin Jumalan kohtaamis- ja palvontapaikkammekaan, eivät näin ollen ole
enää rajoitettuja tiettyihin rakennuksiin, rituaalipapistoihin tai muihin vanhaa
liittoa kopioiviin sääntöihin, vaan saamme uskoa, kulkea ja palvella Herraa Hengen
vapaudessa ja johdatuksessa siellä, missä elämme.
Kristusta ei siis ole jaettu osiin alkuseurakunnan
jälkeenkään, eikä Jeesus ole sen enempää luterilainen, helluntailainen kuin
muunlainenkaan ”tunnustuskuntia” tehtaileva tirehtööri, sillä raamatun
mukaan Kristuksen seuraajilla on vain yksi tunnustus ja yksi seurakunta. Nykyiset seurakuntajaot ovatkin syntyneet ihmisten välisistä riidoista ja
näkemyseroista. Vaikka raamattu varoittaa meitä
sanomasta ”näin sanoo Herra” tai ”Herra on puhunut”, jos Herra ei ole meille
puhunut, varsin monet ovat väittäneet Herran puheeksi ja kehotuksiksi asioita,
joita hän ei ole käskenyt sanoa tai tehdä. Oppi paikallisseurakunnasta on eräs
tällaisista asioista, joissa kristittyjen opetukset ovat harhautuneet varsin
kauas alkuperäisestä raamatun totuudesta.
Lutherinkaan uskonpuhdistuksen päämääränä ei tiettävästi
koskaan ollut minkään kirkkokunnan perustaminen, vaan ainoastaan katolisen
uskon epäkohtien korjaaminen. Virallisella tasolla luterilainen kirkko onkin myöntänyt
Lutherin itsensäkin toivoneen, ettei kukaan kutsuisi itseään luterilaiseksi
vaan kristityksi, sekä seurakunnan hajaannuksen olevan raamatun vastaista ja syntiä,
josta uskovien tulisi tehdä parannus.
(https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Ekumenia, https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Martti_Luther)
(https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Ekumenia, https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Martti_Luther)
Vaikka raamattu lupaa Jumalan osoittavan kuinka asia on,
jos meillä jossain kohden on eri mieli, emme siitäkään huolimatta ole halunneet
mennä oppiriitoinemme Herran eteen, vaan perustaneet riitojen ratkaisijaksi
oman puolueemme, jossa voimme jatkaa eriseuroissamme ja kokoontua vain
samanhenkisten kanssa. Näin moni tunnustuskuntalainen vielä tänä päivänäkin ajattelee
ja toimii.
Jumalalla ei kuitenkaan ole kuin yksi kristillinen
tunnustus ja yksi Kristuksen seurakunta, joka on tarkoitettu toimimaan yhdessä
paikallistasolla ja maailmanlaajuisesti. Tästä huolimatta tunnustuskunta- ja
jäsenkirjauskonnollisuuteen haluttomat uskovat on usein leimattu yhtä
seurakunnasta ulkona oleviksi kuin ”Ellun kanat”. (Luuk. 6:22, Jes.
66:5) Tämän kaltaiset karsinoinnit ja vaatimukset,
joita ihmisiltä edellytetään uskoon tullessa, ovat yleisyydestään huolimatta
yhtä kaukana raamatun totuudesta kuin itä on lännestä.
Kaikenlaisissa opillisissa kissanhännän vedoissa on tärkeää muistaa ja huolehtia siitä, ettei Herran eräänä päivänä tarvitsisi lausua tylyjä tuomion sanoja meille itsellemme. (Matt. 25:41-45, Jaak. 2:13, Gal. 5:14) Herra itse kun ei meiltä rekisteröitymisiä vaadi, eikä liittyminen seurakuntaan raamatussa ole sellaista koskaan edes tarkoittanut. Voimme kyllä itse halutessamme rekisteröityä mihin tahansa organisaatioihin, mutta emme vaatia raamatun vastaisia asioita muilta. Uskovien välinen yhteys toteutuu siinä, kun olemme käytännön tasolla tekemisissä muiden uudestisyntyneiden kristittyjen kanssa.
Kaikenlaisissa opillisissa kissanhännän vedoissa on tärkeää muistaa ja huolehtia siitä, ettei Herran eräänä päivänä tarvitsisi lausua tylyjä tuomion sanoja meille itsellemme. (Matt. 25:41-45, Jaak. 2:13, Gal. 5:14) Herra itse kun ei meiltä rekisteröitymisiä vaadi, eikä liittyminen seurakuntaan raamatussa ole sellaista koskaan edes tarkoittanut. Voimme kyllä itse halutessamme rekisteröityä mihin tahansa organisaatioihin, mutta emme vaatia raamatun vastaisia asioita muilta. Uskovien välinen yhteys toteutuu siinä, kun olemme käytännön tasolla tekemisissä muiden uudestisyntyneiden kristittyjen kanssa.
Itseäni Herra on kehottanut pysymään kiinni siinä
seurakuntaopissa, jonka olen raamatusta uskoni alkumetreillä oppinut. Omat
kutsunikaan eivät ole tunnustuskuntajäsenyyksiä kaivanneet. Vaikka jotkin tehtävät vaativat työtoveruutta myös muiden uskovien kanssa, niidenkään ei tulisi edellyttää uskovilta maallisia jäsenyyksiä tai muita ihmisten asettamia velvoitteita.
Jos ovet jossain ”jäsenkirjan” puuttumisen vuoksi sulkeutuvat, Herralta löytyy palvelussarkaa ovien ulkopuoleltakin, sillä uudessa liitossa jokaisen
uskovan työalue alkaa omalta kotiovelta ja perhepiiristä, jatkuen kutsustamme
riippuen aina maailman ääriin saakka. Jopa apostoli Paavali asui
eräässä vaiheessa omassa vuokra-asunnossaan ja otti sieltä käsin vastaan niitä,
jotka hänen luoksensa tulivat. (Apt. 28:30-31)
Raamatussa uuden liiton seurakunnalla tarkoitetaan
yksinkertaisuudessaan *universaalia eli maailmanlaajuista
Jeesukseen uskovien joukkoa, joka on jakautunut edelleen pienemmiksi,
paikkakuntakohtaisiksi paikallisseurakunniksi. Paikallinen seurakunta jakaantui
lisäksi pienempiin ryhmiin, jotka kokoontuivat paljon mm. kodeissa. Jokainen
pienryhmä kuului kuitenkin yhteen ja samaan paikallisseurakuntaan. "Paikallisseurakunta" - jota nimitystä myös oman aikamme
eri tunnustuskunnat tänä päivänä käyttävät - on siis alun perin tarkoittanut
kullakin paikkakunnalla olevaa yhtä yhtenäistä uskovien joukkoa, joilla oli
yksi yhteinen tunnustus ja joka muodostui kaikista paikkakunnan
uudestisyntyneistä uskovista. Raamattu ja siellä esiintyvät nimet, kuten
"Korintton, Efeson, Jerusalemin seurakunta" jne. osoittavat asian selvästi.
(Välihuomautus: * sanaa "universaali" ei
pidä sekoittaa "universalismiin". Universalismi on
kristillisyyden nimellä ratsastava harhaoppi, jonka mukaan kaikki ihmiset ja
jopa saatana lopulta pelastuisivat. Universalismilla ei ole mitään tekemistä Kristuksen
todellisen eli universaalin seurakunnan ja raamatun opin kanssa.)
Raamatun opetuksen vastaisesti paikkakunnilla on
kuitenkin tänä päivänä lukuisia erillisiä - usein muiden kristillisten ryhmien
kanssa kiisteleviä eripuraisia uskonryhmiä - jotka kaikki toimivat omilla
uskonkorostuksillaan, säännöillään, johdollaan ja jäsenyyskäytännöillään.
Esimerkkinä toimikoon vaikkapa oman kotipaikkakuntani nykytilanne, jossa
vaikuttaa ainakin 8 erillistä seuraa tai liikettä, kuten ortodoksit (kreikkalaiskatolinen
seurakunta), seitsemännen päivän adventistit, Pyhän Marian seurakunta,
helluntaiseurakunta, evankelisluterilainen seurakunta, vapaaseurakunta,
pelastusarmeija, rukoilevaiset jne. Kun Jumala sitten toisinaan
yrittää lähettää joukkoomme ihmisiä, jotka yrittävät saada meidät sopimaan
riitamme - sillä "olemmehan veljiä" - niin suhtaudumme heihin samoin
kuin suhtauduttiin Moosekseen. Työnnämme heidät vain pois ja sanomme: 'Kuka
on asettanut sinut meidän päämieheksemme ja tuomariksemme?' (Apt. 7:26)
Vaikka erilliset seurakunnat siis ovatkin yleistyneet
kaikkialla, tämän kaltainen jakautunut
"tunnustuskuntakristillisyys" ei ole alkuperäinen Jumalan
perustama, raamatun mukainen seurakuntamalli. Siitä syystä kukaan uskovakaan ei
ole "velvoitettu valitsemaan omaa hengellistä kotiansa"
paikkakuntansa monista eri kristinuskon ryhmittymistä, sillä Jumalan sanan
mukaan paikkakunnalla on vain yksi Kristuksen paikallisseurakunta, johon
jokainen siellä asuva uskova liittyy ja kuuluu uudestisyntymänsä perusteella,
ilman maallisia liittämistoimenpiteitä, paperijäsenyyttä tai
"tunnustuskunnan jäseneksi kastamista".
Maalliseen seurakuntaan jäseneksi liitetty ihminen ei myöskään
automaattisesti liity pelastuneitten joukkoon eli Jumalan seurakuntaan, vaikka
olisi kastettukin. Pelkkä uskonyhteisön jäseneksi tuleminen tai pelkän kasteen
ottaminen - tapahtuipa se sitten valelemalla tai upottamalla - riittävät kyllä
joidenkin mielestä pelastukseen. Mutta raamatun mukaan ilman uskoa on mahdoton
olla otollinen Jumalalle. Jos siis ymmärryksemme on niin kypsä, että se kykenee
erottamaan oikean väärästä, muutumme Jumalan edessä vastuullisiksi myös siitä,
mihin uskomme tai emme usko.
Uskonvapauden nojalla voimme kuitenkin halutessamme
liittyä mihin tahansa uskonnollisiin organisaatioihin erilaisten maallisten
rituaalien kautta ja jopa kastaa ihmisiä oman tunnustuskuntamme
mukaisesti. Mutta Kristuksen todelliseen
seurakuntaan voidaan liittyä vain hengellisesti; henkilökohtaisen
uskonratkaisun ja uudestisyntymän kautta.
Raamattu ei tunne sen kaltaista oppia, jonka mukaan uskovan tulisi liittyä
myös jonkin tunnustuskunnan jäseneksi vesikasteen yhteydessä tai myöhemminkään.
Kasteen saaminen ei vaadi edes tietyntyyppistä vaatetusta, kuten valkoista
kaapua, tai muutakaan seremoniallista muotomenoa tai oheisrituaalia, ollakseen
pätevä Jumalan silmissä. Raamatussa ihmiset kastettiin siellä, missä olivat
uskoon tulleet ja missä vain oli tarpeeksi vettä. Tehkää parannus ja
ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne
anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. (Apt. 2:38)
Seurakunta ei ole raamatussa koskaan merkinnyt
järjestöä tai rakennusta, tai siihen liittyminen jonkin paperijäsenyyden
omistamista tai organisaatioon kuulumista. Tapa on saanut alkunsa kristikunnan
historian jossain vaiheessa, josta nykyinen liittymiskäytäntö ja -vaatimukset
ovat nousseet ja levinneet yleisesti hyväksytyiksi käytännöiksi. Jotkut
nykyseurakunnan tavoista on omaksuttu suoraan vanhan liiton eli vanhan
testamentin aikaisista temppelipalvelustavoista, pukeutumisesta, velvoitteista
tai rituaaleista, jotka eivät kuitenkaan raamatun mukaan ole enää voimassa -
kuten vaikkapa papilliseen kasukkaan pukeutuminen (3. Moos. 8:7) ja
seurakunnan veron kokoaminen lainmajaa varten. (2. Aikak. 24:5-6)
Raamatullinen seurakunta tarkoittaa yksinkertaisuudessaan
uskoon tulleiden ja Jeesukseen Kristukseen Pyhässä Hengessä kastettujen
ihmisten joukkoa, niin paikkakuntatasolla kuin maailmanlaajuisestikin. Tähän
joukkoon Herra itse liittää ihmisen uudestisyntymässä. Sen jälkeen uskovan
tulisi tunnustaa uskoaan myös julkisesti sekä jatkaa elämäänsä muiden uskovien
yhteydessä, sillä laumasta erillään oleva yksinäinen lammas ei saa kasvutukea
muilta lampailta ja on lisäksi helpompi saalis ympäröiville susille. Tässä
vaiheessa Jumala usein johtaakin uskovan johonkin ryhmään kasvamaan ja
tehtäväänsä toteuttamaan. Yhdessä kasvaminen ja tekeminen eivät kuitenkaan
edellytä kyseisen uskontokunnan tunnustuksen allekirjoittamista ja
hyväksymistä, tai sen virallista jäsenyyttä. Jokaisen kristityn muokkaamaton
uskontunnustus löytyy raamatusta. Myös Jeesuksen rukous siitä, että me
"yhtä olisimme" (Joh. 17), toteutuu siinä, kun
olemme käytännössä tekemisissä muiden uskovien kanssa. Se, että pidämme yhtä
vain jonkin tietyn tunnustuskunnan jäsenten kanssa, ei vielä täytä sitä
uskovien yhteyttä, jonka puolesta Jeesus rukoili.
Tämä ei tietenkään tarkoita, ettemmekö tarvitsisi myös
kokoontumispaikkoja. Seurakuntarakennukset, jotka on pystytetty jonkin
tunnustuskunnan nimissä, ovat kuitenkin syntyneet uskovien välillä
vallitsevista oppiristiriidoista ja hajaannuksesta ja ylläpitävät omalta
osaltaan puoluehenkisen kokouskulttuurin voimassaoloa. Raamatun mallin mukaan
uskovien kokoontumispaikkana voi toimia mikä tahansa paikka tai rakennus.
Sellaiseksi kokoontuminen on uudessa liitossa myöskin alun perin tarkoitettu.
Sen kaltaista paikallisseurakuntaa, joka olisi järjestäytynyt
raamatun mallin mukaisesti, ei yksinkertaisesti ole enää olemassa, vaan Jumalan
seurakunta elää hajallaan ja pirstoutuneena paikkakunnan monissa eri
tunnustuskunnissa ja muissa uskonnollisissa ryhmittymissä.
Vaikka erilaisia ristiriitoja on esiintynyt seurakunnan alkuajoista
saakka, ensimmäiset kristityt eivät niistä huolimatta eristäytyneet muista ja perustaneet
omia tunnustuskuntiaan eriävien oppinäkemystensä ympärille, vaan pysyivät
yhtenä Kristuksen seurakuntana, pyrkien ratkaisemaan kiistojaan sen sisällä.
Lopulta kristittyjen erimielisyydet kuitenkin voittivat niin, että seurakunta
hajosi osiin. Historian saatossa tämä hajonta ja erimielisyys on vain
lisääntynyt.
Moni uskova myös haluaa välttämättä kuulua johonkin
"virallisesti". Jos joku tahtoo rekisteröityä kalastusseuraan,
hänellä on tietenkin täysi oikeus niin tehdä. Kalastaa voimme kuitenkin ilman
seurojakin. Samoin emme tietenkään voi estää ketään liittymästä uskonnollisiin
ryhmiin tai kristillisiin järjestöihin, jos joku tahtoo "kalastaa
ihmisiä" jonkin järjestön nimissä. Valitettavan usein jonkin organisaation
jäsenyys kuitenkin johtaa siihen, että uskova alkaa pitää oman ryhmänsä oppia
muita kristikunnan oppeja "kirkkaampana". Tällaiset eriseurat ja
lahkot, joissa uskovat ovat jakautuneet useiksi paikallisiksi ryhmittymiksi
omine tapoineen, uskomuksineen ja rakennuksineen ovat kuitenkin raamatun mukaan
lihan tekoa - eivät Jumalan alkuperäinen tahto tai kehotus. Todelliseen Jumalan
seurakuntaan ei voida liittyä maallisin keinoin, sillä sen ainoana
”jäsenkirjana” toimii Pyhän Hengen sinetti.
Ainut uuden liiton Jumalan temppeli tulisi olla
uudestisyntyneistä uskovista koostuva, elävä organismi, joka kokoontuu ja
toimii yhdessä pienemmissä ja isommissa ryhmissä paikkakunnittain ja
maailmanlaajuisesti, ilman raamatun vastaisia käytäntöjä.
Paikkakunnalla olevaa seurakuntaa tulisi myös johtaa yksi
Herran osoittama johtoryhmä.
Raamatussa kerrotaan, kuinka ihmisiä saattoi tulla uskoon
jopa tuhansia samana päivänä. Jos näin valtavan ihmismäärän johtaminen yhdellä
johtajistolla oli mahdollista alkuseurakunnan aikana, sen pitäisi olla
mahdollista myös omana aikanamme, mikäli jonain päivänä tahdomme ojentautua
yhdeksi suureksi paikallisseurakunnaksi omalla paikkakunnallamme. Eihän
johtajiston henkilömäärää ole raamatussa mitenkään rajoitettu. Senkin on
varmasti tarkoitus kasvaa tarpeen mukaan.
"Vanhemmisto, kaitsijat, paimenet, pastorit,
johtajat..." tarkoittavat kaikki tätä
samaa johtoryhmää. Sen yläpuolella ei tulisi olla yhtäkään "johtavaa
pastoria", sen enempää kuin "johtavaa pastoripariskuntaakaan,
kirkkoherraa, piispaa, paavia" tai muutakaan johtajaa, joka - apostoli
Pietarin sanoin - "herrana halliten" nousisi ylitse muiden. Raamatun
mukaan tähän johtoryhmään ei myöskään tulisi kuulua "naisia, hiljattain
kääntyneitä tai kelvottomia palvelijoita", sillä Jumala on sälyttänyt
seurakunnan johtajuuden uskossaan ja elämässään kypsien, vastuullisten miesten
hartioille. Uudestisyntyneinä uskovina ja Jumalan lapsina olemme kyllä jokainen
yleisiä Kristuksen pappeja ja todistajia, kuninkaallista papistoa, riippumatta
sukupuolestamme tai muistakaan ominaisuuksistamme. Näissä ei raamatun mukaan
ole mitään erotusta ihmisten välillä. Kyseiset raamatunkohdat eivät kuitenkaan
puhu mitään seurakunnan johtajuudesta ja paimenuudesta, joka on määritelty
muissa raamatunkohdissa.
Nykyisissä tunnustuskuntamallisissa seurakunnissa on
kuitenkin useitakin raamatun vastaisia uskomuksia ja käytäntöjä, kuten oma
johtajistonsa jokaisella paikkakunnan eriseuralla, naisjohtajia, erilaisia
kastetoimituksia, pukeutumissääntöjä, tai vaikkapa kouluttautumis- ja
suositusedellytyksiä, sekä liittymis- ja maksuvelvoitteita seurakunnan
"täysivaltaiseksi jäseneksi pääsemiseksi".
Meidän onneksemme kristinuskon Jumala on kuitenkin armon
Jumala. Tästä huolimatta uskovien uloskasvu ihmisopeista,
ihmiskäskyistä, perinnäissäännöistä, vääristä käytännöistä ja pakanallisista
tavoista tulisi tapahtua jossain vaiheessa uskonelämäämme, vähintäänkin sydämen
eli asennemuutoksen tasolla. Se ei siis välttämättä johda eriseurojen tai
kaikkien traditioitten lopulliseen katoamiseen, tai edes seurakuntarakennusten
häviämiseen, vaan siihen, että uskovat sydämessään ymmärtävät ja tunnustavat
menneensä pieleen. Sillä "yksi on ruumis ja yksi henki, yksi toivo, yksi Herra ja yksi usko, yksi kaste ja
yksi Jumala..." (Ef. 4:4-6)
Sisäistäessämme totuudellisen seurakuntamallin
raamatusta, ainakin "hengellisen kodin valitsemispakko" jää viimein
historiaan ja lakkaamme sälyttämästä vieraita ikeitä uskonsisartemme ja
-veljiemme niskaan. Sanoohan jo raamattukin, että: Älkää huokailko,
veljet, toisianne vastaan, ettei teitä tuomittaisi; katso, tuomari seisoo
ovella. (Jaak. 5:9)
Itse näkisin mielelläni päivän, jolloin tarve
tunnustuskuntakylttien alle rakentamiseen olisi poistunut uskovien sydämistä
lopullisesti. Rakastamamme rajat ja rakennukset saattavatkin jossain vaiheessa
poistua. Erityisesti maailmalla seurakuntarakennusten tuho on varsin tuttu
ilmiö monelle kristitylle vainojen tähden. Meidänkään ei tulisi liiaksi kiintyä
omiin kokoontumispaikkoihimme ja käytäntöihimme, vaan Kristukseen ja
kanssauskoviin. Onhan kirkkoja tuikattu tuleen jo meillä Suomessakin.
Raamatussa Herra itsekin on sallinut temppelirakennuksen polttamisen
silloin, kun kansa on kääntynyt väärällä tiellään liian pitkälle. (2.
Aikak. 36:15-19)
Maineen menettämisen ja vastustuksen pelkomme lienee suurimpia syitä,
miksi Herra ei aina voi käyttää meitä valtakuntansa työssä sillä tavoin tai
niin paljon kuin hän ehkä itse tahtoisi. Useimmat taipuvat mieluummin ympäröiviin
käytäntöihin ja totuttuihin tapoihin. Kristikunnassa vallitsevat väärät opit,
ihmiskäskyt ja perinteet, joita ihmisten kannettavaksi vielä tänäkin päivänä
sälytetään, ovat epäkohtia, joihin soisin useammankin nykyuskovan tarttuvan. Kehottihan
Jeesuskin meitä ottamaan ristimme joka päivä. Tähän ristiin meidän tulisi
tarttua vapaaehtoisesti niin kuin Jeesus itsekin teki. Seurakuntakysymyksessä jo
pelkkä esimerkkinä oleminen muuttaa asioita vähitellen Herran haluamaan
suuntaan. Vähintäänkin tunnustamalla sen,
että olemme menneet uskossamme pieleen, voi muutos näkyä jonain päivänä myös laajemmin,
sillä muutokset alkavat aina yksilöuskovan sydämen tasolta. Herra ei meitä kuitenkaan tilille
vaadi siitä, jos jätämme noudattamatta oppeja ja kehotuksia, jotka ovat pelkkiä
ihmiskäskyjä ja ihmisopetuksia, traditioita tai kaikuja vanhasta liitosta. Hän myös ajaa omat asiansa
päätökseen omalla ajallaan ja tavallaan, kunnes hänen tahtonsa toteutuu niin
Kristuksen seurakunnassa kuin koko ihmiskunnassakin.
Tahtoessamme viimein ojentautua seurakuntakysymyksessä
Jumalan sanan mukaisesti, pystymme varmasti kohtaamaan myös toisemme
tasavertaisemmin, huolimatta maallisista jäsenyyksistämme tai niiden
puutteesta. Tähän muutokseen ja uskovien
keskinäiseen rakkauteen ja uskonykseyteen, sekä muuhun yhteyteen toinen
toistemme kanssa, emme tarvitse sen enempää ekumenian hapatusta, hengen
uudistus- kuin muitakaan "liikkeitä", vaan ainoastaan Pyhän Hengen
antamaa silmävoidetta sekä rakkautta totuuteen.
Herra itse avatkoon ymmärrystämme ja ohjatkoon meitä kaikkeen
totuuteen, niin seurakuntakysymyksessä kuin muissakin kiistakysymyksissä, jotka
omana aikanamme jakavat ja hajottavat Kristuksen seurakuntaa totuuden
vastaisiin eri leireihin. Hän johtakoon meitä pitämään kiinni siitä uskosta ja
raamatullisesta vapaudesta, johon Jeesus Kristus meidät vapautti.
Kuva: Kokoontumispaikka Golgatan kyljessä, Jerusalemissa |