Miksi sinä jäit istumaan karjatarhojen välille, kuuntelemaan paimenpillin soittoa?... (Tuom. 5:16) "Miksi seisotte täällä kaiken päivää joutilaina?... (Matt. 20:6)
Haetko sinä ehkä työtä? Jos, niin teet siinä
hyvin, sillä taivasten valtakunta on perheenisännän kaltainen, joka
varhain aamulla lähti ulos palkkaamaan työmiehiä viinitarhaansa. (Matt.
20:1)
Jos kuitenkin koet alamittaisuutta Jumalan palvelukseen
astumisessa, niin voin lohduttaa, että Jumalalle meidän koulutusten tai
suositusten puutteemme, ylikouluttautumisemme, tai muutkaan vikamme, vammamme
tai vinoutumamme eivät ole esteitä palvelukseen astumiselle. Jos olet uskossa
Jeesukseen, hänen tahtonsa on, että jokainen uudestisyntynyt lapsi saisi tuntea
itsensä tarpeelliseksi ja palvella häntä seurakunta-perheessä jollain tavalla.
Myös sinä. Hän tahtoo, että yhteen tullessammekin, jokaisella olisi jotakin
annettavaa. (1. Kor. 14:26)
Monesti kuitenkin juoksemme ja hankkiudumme joko omasta tai muiden
ihmisten tahdosta, enemmän kuin Jumalan tahdosta. Saatamme kyllä tunnustaa,
että Jumalalla on moninaisia työtehtäviä valtakunnassaan, mutta
"varsinaisena" työnä pidämme vain sitä, mikä tapahtuu
seurakuntarakennusten sisäpuolella tai muiden uskovien silmien edessä. Meistä
voi tulla seurakunnan ”yleismies Jantusia”, jossa Jumalan omalle valinnalle ja
kutsumiselle jää enää hyvin vähän sijaa. Se puolestaan johtaa siihen, että
seurakunnan toiminnasta vastaa usein sama pieni joukko, muiden seuratessa
sujuvasti sivusta.
Eräs pastori on kertonut aiheesta omakohtaisen esimerkin. Hänkin
oli syyllistynyt tekemään itsestään korvaamattoman ”joka paikan luudan”.
Lopulta Jumala salli hänen sairastua. Pitkän pakkolomansa aikana hän huomasi,
kuinka seurakunta porskutti eteenpäin huolimatta siitä, ettei hän osallistunut
sen toimintaan millään tavalla. Hänen mielenkarvaudekseen seurakuntaan oli
muodostunut jopa uusia toimintamuotoja. Kokemus oli hänelle valtava nöyrtymisen
ja oppimisen paikka.
Mooseskin on esimerkki johtajasta, joka eräässä vaiheessa yritti
olla kansalleen korvaamaton, kunnes hänen oma appensa pysäytti hänet. Kun
Mooseksen appi näki kaiken, mitä hän teki kansalle, sanoi hän: ”Mitä
tämä puuha on, jota sinulla on kansan kanssa? Miksi sinä istut yksin ja kaikki
kansa seisoo ympärilläsi aamusta iltaan asti?” Mooses vastasi apellensa: ”Kansa
tulee minun luokseni kysymään Jumalalta neuvoa. Kun heillä on jokin riita-asia,
tulevat he minun luokseni, ja minä ratkaisen heidän riitansa ja ilmoitan heille
Jumalan säädökset ja lait.” Niin Mooseksen appi sanoi hänelle: ”Siinä sinä et
menettele viisaasti. Sinä uuvutat sekä itsesi että tämän kansan, joka on
kanssasi; sillä tämä tehtävä on sinulle liian raskas, etkä sinä voi sitä
yksinäsi toimittaa.” (2. Moos. 18:14-17)
Jumala ei koskaan korota ihmistä sellaiseen arvoon, jossa hän
ylhäisestä yksinäisyydestään käsin opettaisi ja vallitsisi suurta laumaa muita
ihmisiä päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Tällainen malli
paitsi väsyttäisi, niin myös langettaisi ihmisen ennen pitkää. Eräs seurakunnan
paimen, jonka oma lankeemus aiheutti hänelle lopulta myös tehtävästä
erottamisen, myönsi virheidensä jälkeen ”pastorinkin tarvitsevan pastoria”.
Jumalan valtakunnan eteneminen ei myöskään koskaan tyssähdä
siihen, jos joku jää pois tai kieltäytyy hänelle osoitetusta työstä. Hänellä on
koko ajan uusia palvelijoita kasvamassa näky- ja tehtävä-hautomossaan. Vaikka
eloa onkin paljon ja työmiehiä vähän, työvoimapulakaan ei ole ongelma
Jumalalle, sillä raamatun mukaan mikään ei estä Herraa antamasta voittoa yhtä
hyvin harvojen kautta. (1. Sam. 14:6) Jos hän näkee, ettei ole "yhtäkään
miestä", tarvittaessa hänen oma käsivartensa auttaa häntä. (Jes. 59:16) On
suurta luuloa ja itserakkautta ajatella, että Jumala olisi laskenut asioitaan
”yhden kortin”, tai ylipäänsä ihmisten varaan. Hänen tahtonsa kuitenkin on,
että jokainen Jumalan lapsi saisi palvella häntä siten kuin hän on itse kunkin
palvelukseensa kutsunut.
Jumala ei myöskään ole mikään kykyjenmetsästäjä. Sen sijaan hän on
kylläkin sydänten metsästäjä.
Se, ovatko paidankauluksemme maallisessa työssämme valkoiset vai
siniset, ei ratkaise työnjakoamme Kristuksen seurakunnassa. ”Puuseppää aina
tarvitaan”, lauletaan jo vanhassa iskelmässäkin. Jeesus oli itsekin
”raksamiehiä”. ”Eikö tämä ole se rakentajan
poika?”, kyselivät muut ja loukkaantuivat häneen. (Matt. 13:55-57) Opetuslapsissakin
oli koulunkäymättömiä ja oppimattomia. (Ap.t. 4:13) ”Maajussi”
Aamos tempaistiin Jumalan hommiin laitumelta. ”En minä ole profeetta
enkä profeetanoppilas, vaan minä olen paimen ja metsäviikunapuiden
viljelijä.” Mutta niinpä vain Herra otti hänet laumojensa äärestä ja
sanoi: ”Mene ja ennusta.” (Aam. 7:14-15)
Tämä ei silti tarkoita, että vain känsäiset kädet tai kouluja
käymättömyys kelpaisivat Herran elopelloille pääsemiseksi. Myös muunlainen
lahjakkuus ja älykkyys ovat Jumalan antamia. Raamattu kertoo,
kuinka Paavali oli lain tuntemuksessa jopa muita edistyneempi. Yhtä
hyvin Jumala siis hyväksyy palvelukseensa sen, jota ihmiset ehkä vieroksuvat
”liiankin oppineena”, sillä Jumala ei kysy meidän oppiarvojamme, vaan sydämiämme.
Häneltä löytyy tänäkin päivänä sopiva palvelusalue jokaiselle,
joka vain tahtoo palvella. Hän itse kasvattaa meidät tehtäviimme ja räätälöi
niistä persoonakohtaisia. Kun itse palasin takaisin rippiraamattuni ääreen,
oltuani 25 vuotta mukana new age-liikkeen harhoissa, Herra käytti
palauttamiseeni erään kristityn new age-vastaista sivustoa, jonka kirjoitus
sain suomut tipahtamaan silmiltäni. Siitä hetkestä alkoi oma etsikonaikani.
Joidenkin mielestä Jumala valitsee palvelukseensa vain niitä,
joilla on tarpeeksi hyvä sydän. Mutta ei Jumala hae edes ”hyviä” ihmisiä. Jos
meistä jotain hyväsydämisyyttä löytyy, sekin on Jumalan itsensä vaikuttamaa
hedelmää meissä, ei omaa meriittiämme, jolla ”ansaitsisimme” paikkamme Jumalan
työpajassa. Mooses oli Paavalin lailla oppinut mies, joka kasvatettiin
egyptiläiseen viisauteen faaraon hovissa. Nuorena miehenä hän kuitenkin
syyllistyi surmatekoon ja joutui pakenemaan sen tähden koko maasta. Siitä
huolimatta hän oli Jumalan valittu. Okaat nypitään ja särmät hiotaan Jumalan
omissa kouluissa, hänen omasta toimestaan. Eräs uskova on ilmaissut saman asian
sanoilla: "sinä olet kala ja Jeesus on kokki, joka valmistaa sinut".
Jumala voi ottaa käyttöönsä nekin taidot ja piirteet, joita me toisissa
vieroksumme, tai sellaiset taidot, joita emme uskoneet itsellämme olevankaan.
Joskus hän virittää palavaksi harrastukset, jotka olimme jo aikoja sitten
hylänneet.
Jumala käyttää mielellään henkilöitä, joilla on tyhjä
ansioluettelo, mutta antautunut sydän ja haku päällä.
…te olette ”valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja… (1. Piet. 2:9)
…te olette ”valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja… (1. Piet. 2:9)
Raamatun mukaan jokaisella uskovalla on yhtäläinen,
uudestisyntymän perusteella saatu oikeus ja mahdollisuus Jumalan
palvelemiseen. Halu Jumalan käytössä olemiseen, sekä uskollisuus ja
kuuliaisuus sille, mitä Jumala pyytää, avaavat yhä uudempia ovia hänen
valtakuntansa työtehtäviin. Sitä tässä huoneenhaltijoilta ennen muuta
vaaditaan, että heidät havaitaan uskollisiksi. (1. Kor. 4:2)
Moni kuitenkin haluaisi suoraan stadioneitten puhujapönttöihin.
Yleensä Jumalan palveleminen alkaa kuitenkin ”tomun ja tuhkan keskeltä”,
yksinkertaisista tehtävistä, joita ei useinkaan arvosteta seurakunnassa
korkealle tai välttämättä edes mielletä Jumalan valtakunnan työksi. Kun olemme
uskollisia vähässä ja teemme tehtävämme nurkumatta, Herra voi uskoa meille
jatkossa myös lisää.
Vaikka me ihmiset suosimmekin tietyntyyppisiä ihmisiä ja saatamme
jopa sortaa muita, Jumala itse ei niin tee. Hän ei ole nirso henkilövalinnoissaan,
vaikka me niin haluaisimmekin. Hän rakastaa kaikkia lapsiaan tasapuolisesti.
Hän hyödyntää samaa kirjoitettua sanaansa jokaisen kohdalla. Hänen lupauksensa
ovat kaikkien tavoiteltavissa ja saatavissa, jotka vain laittavat toivonsa
Jeesukseen.
Hän myös osaa kouluttaa palvelijansa itse ja korjata mahdolliset
puutteemme tai ylilyöntimme, jos ne asettuvat esteiksi tehtävämme
suorittamiselle. Sen sijaan me ihmiset olemme usein turhan kärkkäitä
arvioimaan ja tuomitsemaan toinen toistemme kykyjä, piirteitä, taustoja,
koulutuksia - tai vaikkapa ”lavasäteilyn puutetta”. Ulkonaisista syistä johtuen
saatamme pitää muita uskovia jopa epäsopivina, toisarvoisina ja Jumalan
palvelukseen kelpaamattomina. Raamattu kuitenkin lupaa, ettei Jumalalle ole
mikään mahdotonta. (Luuk. 1:37) Hänen "aktiivimallinsa" on lempeä.
Oman opetuslapseuskouluni parhainta antia oli oivallus siitä, että
Herra haluaa minuakin käyttää. Ja aina olen saanut palvella, kaikista
vajavaisuuksistani huolimatta. Tai kenties juuri siksi.
Jeesus rakastaa venyttää luutuneita käsityksiä itsestämme ja
toisistamme.
Kuuntelin kerran nuoren, uskovan pariskunnan mielipiteitä siitä,
minkälainen ihminen heidän mielestään sopisi seurakunnan lapsityöhön. ”Jos et
ole juurikaan tehnyt töitä lasten parissa, ei kannata hakeutua lapsityöhön”,
kuului heidän viestinsä. Nuoripari ei selvästikään tuntenut raamatun
Jumalaa tarpeeksi. Hieman myöhemmin olin radion ääressä, kuuntelemassa erästä
kristillistä ohjelmaa. Kuinka ollakaan lähetyksessä haastateltiin eläkeikäistä
naista saman asian tiimoilta. Nainen kertoi eläneensä koko ikänsä yksin.
Hänellä ei ollut miestä eikä lapsia, eikä hän ollut lapsista erityisen
kiinnostunutkaan. Kuitenkin Jumala lähetti juuri hänet lapsityöhön ulkomaille.
Mooses sanoi itsestään: ”Oi Herra, minä en ole
puhetaitoinen mies; en ole ollut ennen enkä senkään jälkeen, kuin sinä puhuit
palvelijallesi; sillä minulla on hidas puhe ja kankea kieli... lähetä kuka muu
tahansa!” (2. Moos. 4:10,13). Siitä huolimatta Jumala lähetti
juuri hänet. Kun Samuel lähetettiin voitelemaan kuningasta Israelille, Daavidia
ei vaivauduttu tuomaan edes näytille. Kuitenkin juuri hän oli Herran silmissä
oikea mies kuninkaan paikalle. Kun he sitten tulivat ja hän näki Eliabin,
ajatteli hän: ”Varmaan on nyt tässä Herran edessä hänen voideltunsa.”
Mutta Herra sanoi Samuelille: ”Älä katso hänen näköänsä äläkä kookasta
vartaloansa, sillä minä olen hänet hylännyt. Sillä ei ole niinkuin
ihminen näkee: ihminen näkee ulkomuodon, mutta Herra näkee
sydämen.” (1. Sam. 16:6-7) Jumala valitsee usein muiden silmissä
pieniä, heikkoja ja mitättömiä ihmisiä palvelukseensa. Eivät heprealaisetkaan
varsinaisia valioyksilöitä olleet. Siitä huolimatta Herra mielistyi juuri
heihin.
Kun ihminen ei pysty loistamaan itsessään, silloin kunniakin
ohjautuu yksin hänelle, jolle kunnia todellisuudessa kuuluu.
Palveluinnossamme unohdamme kuitenkin usein olevamme vain pieniä
juoksutyttöjä ja -poikia suuren Jumalan talossa. Sen sijaan meistä tuleekin
"suuria juoksutyttöjä ja -poikia pienen Jumalan talossa".
On suurta itserakkautta kuvitella, että maailmankaikkeuden Luoja,
joka istuu korkealla maanpiirin päällä ja jolle maan asukkaat ovat kuin
heinäsirkkoja, todellisuudessa tarvitsisi meitä johonkin. (Ap.t.
17:24-25) Hän sanoo: Minä olen Herra, joka teen kaiken, joka
yksinäni jännitin taivaan, joka levitin maan – kuka oli minun
kanssani? (Jes. 44:24) Tarvittaessa hän laittaa vaikka aasin
puhumaan tai kivet huutamaan. Olen itse kammoksunut esiintymistä koko ikäni.
Kun erään kerran pelkäsin suuni avaamista, vetosin rukouksessa juuri Vanhassa
Testamentissa olevaan Bileamin aasi-kertomukseen: ”Herra, sinähän sait aasinkin
suun aukeamaan...” Meidän onneksemme Herra käyttää ”aaseja” vielä tänäkin
päivänä, kuten moni raamatunopettaja on todennut.
Vaikka Jumala ei meitä varsinaisesti tarvitsekaan, niin
rakkaudessaan hän kuitenkin tahtoo ottaa meidät työtovereikseen. Näin saamme
tuntea itsemme tarpeelliseksi ja oppia hänen kanssaan. Siksi hän on sitoutunut
meidän työpanokseemme, eikä tee meille uskottuja tehtäviä puolestamme. Omiin
kykyihinsä ja voimiinsa luottavassa ihmisessä Jumalan voima ei kuitenkaan pääse
näkyville. Siksi hän valitsee mieluummin pieniä ja heikkoja palvelijoita, joita
emme itse välttämättä valitsisi.
Näinä yltiökarismaattisuuden kulta-aikoina moni uskovakin on
alkanut palvoa valovoimaisia ja mahtavaeleisiä lavaesiintyjiä
"suurempina" Jumalan miehinä tai naisina. Joitakin ”vaipanheittäjiä”
pidetään jopa itsensä Eliaan manttelinperijöinä.
Kuitenkin alkuperäinen Elia erottui aikalaisistaan aivan toisella
tapaa kuin nykyprofeetat ja -julistajat, jotka tuntuvat vain hajottavan Herran
alttaria ja pirstovan hänen kansaansa. Todellinen raamatun Elia ei
"hoveissa" viihtynyt. Usein hän ilmestyi ”seurapiireihin”
trendittömien rääsyjensä kanssa vain, kun kansa kaipasi kunnon läksytystä.
Kaiken lisäksi hän oli yhtä vajavainen kuin muutkin ihmiset. (Jaak.
5:17) Hän pelmahti paikalle ärsyttävänä Herran ”suuna” aina silloin,
kun kansa olisi halunnut jatkaa synneissään. Vastustuksesta huolimatta tämä
suuri Jumalan mies korjasi Herran hajotetun alttarin, rakensi sen uudelleen ja
osoitti kansalle, että Herra yksin on tosi Jumala. Samankaltaisia
alttarinkorjaajia ja voimainnäytöksiä, mikä tapahtui Elian kautta Karmelin
vuorella, kaivattaisiin kipeästi myös omana aikanamme, jotta Suomenkin kansa
lakkaisi ontumasta molemmille puolille ja ymmärtäisi eron pyhän ja epäpyhän,
Herran profeettojen ja Baalin profeettojen välillä.
Niin Elia sanoi kaikelle kansalle: ”Astukaa minun luokseni.” Ja kaikki kansa astui hänen luoksensa. Niin hän korjasi Herran alttarin, joka oli hajotettu. (1. Kun. 18:30)
Niin Elia sanoi kaikelle kansalle: ”Astukaa minun luokseni.” Ja kaikki kansa astui hänen luoksensa. Niin hän korjasi Herran alttarin, joka oli hajotettu. (1. Kun. 18:30)
Toinen suuri Jumalan mies Mooses seisoi kerran Kaislameren äärellä
täydellisessä pattitilanteessa. Ei hän ryhtynyt vesimassoja omalla "uskon
sanallaan" siirtämään - hidaspuheinen ja kankeakielinen kun oli. Sen
sijaan hän laittoi luottamuksensa Herran sanaan ja voimaan. Ja sanan Herralta
hän myös sai: ”Sinä nosta sauvasi ja ojenna kätesi meren yli ja
halkaise se”. Jumalan suurmiehen osuus oli itse asiassa varsin pieni
ja vähäpätöinen: hänen tuli vain totella ja ojentaa kätensä. Herra kuitenkin
oli se, joka käytännössä ”pisti tuulemaan”. Ja Mooses ojensi kätensä
meren yli. Niin Herra saattoi vahvalla itätuulella, joka puhalsi koko yön,
meren väistymään ja muutti meren kuivaksi maaksi; ja vesi jakautui
kahtia… Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan
egyptiläiset. Silloin kansa pelkäsi Herraa ja uskoi hänen palvelijaansa
Moosesta. (2. Moos. 14:21, 31)
Aarre on meillä saviastioissa, jottei voima
näyttäisi tulevan ihmisestä itsestään, vaan Jumalasta. (2. Kor. 4:7) Oman palveluskyvyttömyyteni kanssa olen
usein turvannut siihen tosiseikkaan, ettei Jumalalla ole yhtään turhaa,
käyttökelvotonta tai mahdotonta lasta. Tämä johtuu siitä, että kaikki
tarvittava voima ja kyky tulevat Jumalalta itseltään.
Eräs pastori kertoo kirjassaan, kuinka hänellä 1.
Korinttilaiskirjettä lukiessaan, oli tekstin päälle päässyt roska. Sen ansiosta
jakeessa näyttikin lukevan: "Ettekö tiedä, että te olette Jumalan
tomppeli...?" Hän oivalsi, että Jumala voi puhua meille jopa väärin luetun
sanan kautta. ”Huolimatta omista huonouden tunteistamme, Jumalan lupaukset
Pyhästä Hengestä pätevät myös meihin tomppeleihin”, hän lohduttaa meitä
kirjassaan.
Vaikka Herralla siis olisikin avoimia virkoja meille kaikille,
moni aikamme uskova täyttää seurakunnassa korkeintaan istumapaikkansa. Moni
tuntuu alkuseurakunnan mallissakin ihailevan vain sen karismaattista puolta;
ihmeitä, merkkejä ja tunnustekoja.
Raamatun alkuseurakuntaa ja apostoleja leimasi kuitenkin ennen
muuta palo totuuteen ja aktiivisuus evankelioimiseen, joiden puitteissa myös
Hengen lahjat ja tunnusteot toimivat. Ensisijaisesti heitä yhdisti sama kiivaus
ja halu sanan levittämiseen kuin heidän Herrallaankin oli. Jeesus sanoi
itsestään: ”Minun tulee muillekin kaupungeille julistaa Jumalan
valtakunnan evankeliumia, sillä sitä varten minä olen lähetetty.” (Luuk.
4:43) Paavali sanoi: Voi minua, ellen evankeliumia
julista! (1. Kor. 9:16) Monenko ”uuden ajan apostolin” suusta
olemme kuulleet samanlaisen huudahduksen?
Totuus on, että alkuseurakunnan kristityt lähtivät kaduille,
kujille, teille ja aitovierille mielellään, tuomaan köyhiä, raajarikkoja,
sokeita ja rampoja sisälle, jotta Jumalan talo täyttyisi. Nykyseurakunnan
mallille taas on leimallista uskovien keskinäinen kokoontuminen, puheiden
kuunteleminen, kirjojen lukeminen, ohjelmien seuraaminen, konferensseissa
käyminen ja itsensä kehittäminen. Kun Paavali kuvaili viimeisten päivien
ihmisiä, vain maailman ihmisiinkö hän sanoillaan viittasi? (2. Tim.
3:1-5) Voimmeko enää hyvällä omallatunnolla sanoa, että viemme Jumalan
valtakuntaa eteenpäin samalla kiivaudella, jota Jeesuksella itsellään ja
alkuseurakunnalla oli, sillä paikalla, joka juuri meille on uskottu? Vai
olemmeko aina vain opetusta ottamassa? (2. Tim. 3:7)
Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille." (Mar. 16:15)
Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille." (Mar. 16:15)
Valitettava totuus on, että tämän päivän uskova lähettää
lähetyskentille mieluummin jonkun muun kuin itsensä.
Kun palo sielujen voittamiseen kaikkoaa, se on helppo todeta
seurakunnan tapahtumakalenterista. Kipinän hiivuttua toimintamuodoista löytyy
yhä vähemmän aktioita ja evankeliointitapahtumia. Niiden sijaan kokoonnumme
mieluummin vain keskenämme, kuuntelemaan vierailevien luennoitsijoitten sanomia
siitä, kuinka evankeliumi maassamme tai ulkomailla leviää, sen sijaan, että
jalkautuisimme kaduille tai lähtisimme maailmalle itse. Olemme alkaneet
yliarvostaa omaa viihtymistämme ja laatuaikaamme, hyvää musiikkia, lämpimiä
sisätiloja ja kirkkokahveja, enemmän kuin käytännön toimintaa. Kuitenkin
Apostolien teoissa kerrotaan, kuinka Paavali keskusteli päivittäin Ateenan
torilla niiden kanssa, joita hän siellä tapasi, saaden filosofit väittelyyn
kanssaan. Ei hän keskustellut ainoastaan synagogaan saapuvien ihmisten
kanssa. (Ap.t. 17:18) Haluaako Jumalakaan varustaa
seurakuntaansa kaikilla armolahjoillaan, jos me aina vain istumme ja rakennumme
keskenämme?
Kerran Jumala toi eteeni pastori David Wilkersonin elämäntarinan.
Yleensä hänen hengellisen tehtävänsä kerrotaan alkaneen siitä, kun hän eräänä
päivänä luki sanomalehtijuttua nuorisorikollisista. Tätä tapahtumaa edelsi
kuitenkin Wilkersonin turhautuminen siihen tilanteeseen, joka vallitsi hänen
omassa silloisessa seurakunnassaan. Hän on kertonut eräässä puheessaan näin:
”Kuuluin seurakuntaan, joka väitti omaavansa koko totuuden. Kerta toisensa
jälkeen saarnasin samoille ihmisille. Kaikki olivat tyytyväisiä, mutta mitään
ei tapahtunut, eikä ketään pelastunut. Jumala oli istuttanut minuun sielujen
voittamisen palon. Parin vuoden kuluttua aloin miettiä: asiassa täytyy olla
jotain mätää. Jos meillä kerran on koko totuus, miksi muut uskovat sitten ovat
kaduilla, kun me vain istumme? Viiden vuoden jälkeen sanoin Jumalalle: 'Jos
tämä on nyt sitä ”helluntaita”, niin siinä tapauksessa en tahdo olla sen kanssa
missään tekemisissä.' Tämän jälkeen Jumala kehotti Wilkersonia luopumaan
televisiostaan ja antamaan siihen kuluttamansa ajan Jumalalle. Wilkerson alkoi
rukoilla ja etsiä Herraa. Hän painui yksin syrjäiseen paikkaan. Hän alkoi syödä
raamatun sanaa, kunnes se alkoi muuttaa, sulattaa ja murtaa häntä. Seuraavaksi
Herra kehotti häntä kuljeksimaan kotikaupunkinsa katuja. Hän teki niin ja
Jumala pelasti muutamia sieluja hänen kauttaan. Vasta tämän jälkeen Jumala
asetti hänet tehtäväänsä jenginuorten parissa. ”Jumala ei anna voiteluaan
laiskoille kristityille, vaan se maksaa aina hinnan”, Wilkerson on todennut
puheessaan (engl. Losing The Anointing).
New age-liike, josta itse tulin uskoon, on tyyppiesimerkki siitä,
kuinka ihmiset voivat hukkua vuosia kestävään luentojen, kurssien ja itsensä
kehittämisen suohon. Juuri niin kävi itselleni, ollessani mukana okkultismissa.
Nyt olemme alkaneet langeta samaan ”sielun messuun” myös kristittyinä. Imemme
sisuksiimme valtavat määrät hengellistä tietoa, jota uskomme tarvitsevamme
jatkuvina päiväannoksina. Kulutamme tuntikausia ”koulunpenkillä” hengellisten
kirjojen, seminaarien tai opetusohjelmien muodossa. Kuuntelemme
raamatunopettajia ja pastoreita sujuvasti, huutelemme väliin ”aamenta” ja
nyökyttelemme päätämme, ollen samaa mieltä opettajiemme kanssa. Käytännössä
emme kuitenkaan tee niin kuin juuri kuulimme. Unohdamme, että Jumalakin näki
nyökkäyksemme ja huomasi, että ymmärsimme. Jos aina vain huudamme Jeesukselle
”Herra, Herra”, mutta emme tee niin kuin hän sanoo, silloin meistä on tullut
pelkkiä sanan kuulijoita. (Jaak. 1:22)
Voimme tietenkin halutessamme vain "laiduntaa" niin kuin
Baasanin lehmät Samarian vuorella, maata norsunluusohvillamme, venyä
leposijoillamme ja sepustaa lauluja harpulla säestäen "kuin mikäkin
Daavid" (Aam. 4:1, 5:4-5). Mutta ei Jeesus sanonut
meille, että "menkää ja istukaa", vaan "menkää ja
kertokaa". Pelastumattomat tulisi saada ulos kapakoista ja uskovat
kapaloista.
Ennen kuin itse aikoinani lähdin "kujille, teille ja
aitovierille", Pyhä Henki joutui tekemään konkreettisia toimia ja
muutostöitä liikkeelle saamisekseni, ja jopa huomauttamaan
toimimattomuudestani. Myöhemmin sain muiden epäuskosta haavoja sieluuni ja jäin
taas kerran lojumaan kotiini aamutakissa. Lopulta Herra ilmestyi ja sanoi
minulle: "Näytät enemmän potilaalta kuin sotilaalta." (2.
Tim. 2:3) Hän paransi saamani haavat ja havahdutti minut näkemään
kutsuni ja arvoni Jumalan palvelijana uudelleen.